Genialul „Spartacus”. Fabian Cancellara a sprintat către al treilea Tur al Flandrei din carieră

Anul trecut, Fabian Cancellara (Trek) a câștigat Turul Flandrei, după un atac pe Paterberg, care i-a luat lui Peter Sagan aproape un minut și jumătate. În 2014, elvețianul și-a schimbat strategia și a câștigat al treilea Tur al Flandrei din carieră, după ce i-a învins la sprint pe belgienii Greg van Avermaet și Sep Vanmarcke

  • A fost a treia victorie din carieră pentru „Spartacus” în Turul Flandrei, egalându-i pe Achiel Buysse, Fiorenzo Magni, Johan Museeuw, Tom Boonen și Eric Leman în topul celor mai titrați cicliști din istorie în Ronde


Pavate, cățărări abrupte și 250 de kilometri în care cicliștii au fost biciuiți de un vânt tăios și, pe alocuri, de o ploaie sâcâietoare. Aceasta a fost rețeta Turului Flandrei din acest an, una dintre cele mai interesante, dacă nu cea mai interesantă cursă de o zi din plutonul profesionist. Una care atrage aproape două milioane de oameni pe străzi, care ies pentru atât pentru a-și încuraja favoriții, cât și pentru a savura o bere rece, produsă la abațiile din jurul orașelor flamande. Din fața televizorului, cursa e și mai palpitantă. Fiecare schimb de roată, de bicicletă sau căzătură pare de 10 ori mai spectaculoasă decât într-o cursă normală. La fel și dedicația rutierilor, care revin pe traseu deși sunt plini de urmele căzăturilor pe care le cunosc pe traseu. Dar și bătăliile între Cancellara, Boonen sau Sagan pe Koppenberg, Patenberg sau Oude Kwaremont urmau să fie un highlight al cursei.


Cancellara a știut ce trebuie să facă încă de la startul cursei, când și-a semnat prezența în competiție

Un start dificil de cursă

Practic, cei 259 de kilometri care leagă orașele Bruges și Oudenaarde sunt unii dintre cei mai spectaculoși din circuitul World Tour. Iar când e anunțată ploaie, stropii căzând puternic peste rutieri înaintea startului de la Bruges, atunci lucrurile sunt și mai spectaculoase pentru fani și mai problematice pentru cicliști. Din fericire pentru rutieri însă, ploaia s-a oprit aproape instantaneu cu debutul cursei. Unul care a fost însă rulat la viteză foarte mare, plutonul neutralizând într-un ritm nebun tentativele de evadare care nu au fost pe placul favoriților. Până la urmă, un grup de 11 rutieri, format din Stig Broeckx (Lotto Belisol), Davide Appolonio (AG2R), Daryl Impey (Orica-GreenEdge), Raymond Kreder (Garmin-Sharp), Wesley Kreder (Wanty Group), Alexander Kucinski (Katiușa), Andrea Palini (Lampre Merida), Taylor Phinney (BMC), James Vanlandschoot (Wanty Group), Jelle Wallays (Topsport Vlaanderen) și Romain Zingle (Cofidis), a reușit să plece în frunte. Avansul a crescut până la 6 minute și 10 secunde, dar a început să scadă odată cu trecerea kilometrilor.


Startul din Brugge a fost unul în care rutierii au trebuit să se acopere de ploaie

Favoriții s-au pândit în startul cursei

Însă cum acesta era Turul Flandrei, regina curselor imprevizibile din pluton, scenariul nu a fost unul liniar. Mai întâi, Johan Vansummeren (Garmin-Sharp) a abandonat după ce a lovit o bătrână de 65 de ani care încerca să treacă strada, victima fiind transportată în stare gravă la spital. Peste alți 100 de kilometri, Jurgen Roelandts (Lotto-Belisol), locul 3 de anul trecut, a căzut într-o curbă periculoasă, fiind nevoit să abandoneze. Doar 20 de minute au trecut între căzătura lui Roelandts și alt incident, care a crescut o prăpastie serioasă în pluton, obligându-l pe Stijn Devolder, locotenentul lui Fabian Cancellara (Trek) să își cheltuie rezerve prețioase de energie pentru a reveni în primul grup. Motiv suficient pentru ca Boonen să își biciuie colegii în fruntea plutonului să tragă tare. Astfel că timp de peste 100 de kilometri, echipa belgiană a dominat fruntea plutonului, fără să creeze însă panică sau să desprindă vreun alt favorit.

7 monumente ale ciclismului a câștigat Cancellara (3 Paris-Roubaix, 3 Tururi ale Flandrei și un Milano-San Remo). Cel mai titrat ciclist în cele cinci clasice este Eddy Merckx, cu 19 victorii

Până la a doua trecere peste Oude Kwaremont și prima peste Patenberg, care au venit cu circa 55 de kilometri înainte de final. Când plutonul de peste 80-90 de rutieri a fost fragmentat puternic mai întâi de o căzătură, apoi de trecerea peste cele două berguri. Rezultatul? Cu 46 de kilometri înainte de final, adică exact la poalele lui Koppenberg, un deal pavat cu o rampă maximă de 25%, în față mai rămăseseră doar Impey, Phinney și Broeckx, iar avantajul lor era de doar 30 de secunde. Insuficient, pentru că grupul favoriților, mânat de un atac al lui Boonen și Terpstra, a mâncat secundă după secundă pe dealul chinurilor. Imediat după Koppenberg, a urmat Taaienberg, un alt berg care a schimbat situația în cursă, după o tentativă de evadare a lui Edvald Boasson Hagen (Sky) și a lui Dries Devenyns (Giant-Shimano), care a fost imediat contrată de grupul favoriților.

van Avermaet, primul pe Paterberg

Cu 30 de borne înaintea finalului, în față rămăseseră doar 13 rutieri. Iar Greg van Avermaet (BMC), conștient că nu are forța de a rămâne în frunte într-un grup cu Cancellara sau Boonen, și Stijn Vandenbergh (Omega Pharma-Quick Step) au plecat dintr-un pluton apatic, punând 25 de secunde între ei și favoriți. Mai mult, indecizia lui Cancellara, Sagan sau Boonen au dus avantajul evadaților la 46 de secunde cu doar 20 de kilometri rămași, transformându-i pe cei doi lideri în favoriți la victoria finală. Mai ales că apatia și lipsa de hotărâre din partea favoriților a readus în prim-plan un grup masiv, de alți 20 de rutieri. A fost momentul în care directorul sportiv al echipei Cannondale a început să le dicteze rutierilor săi să apese cu piciorul în pedale.


2010, 2013 și 2014. Trei ipostaze, același învingător. În primele două dăți însă, Cancellara câștigase după un efort solitar

Degeaba însă! Pe a treia ascensiune a lui Oude Kwaremont a venit momentul pe care îl așteptaseră toți specialiștii! Cancellara a accelerat, iar singurul rutier care l-a putut urma a fost belgianul Sep Vanmarcke (Belkin)! Nu Sagan, nici Terpstra, Boonen sau Stybar! Iar în doar patru kilometri, elvețianul și belgianul se apropiaseră la doar 12 secunde de lideri, chiar înainte de startul lui Paterberg, acolo unde Cancellara îl părăsise pe Peter Sagan pentru a câștiga cursa din sezonul trecut! Însă de data aceasta, elvețianul nu a mai avut forța necesară pentru a-și impune punctul de vedere. Iar la finalul lui Paterberg, van Avermaet, care îl părăsise pe Vandenbergh, avea 10 secunde în fața principalilor săi rivali, cu o coborâre lungă rămasă de parcurs spre Oudenaarde.

Așa a arătat interiorul mașinii echipei Trek după ce Cancellara a câștigat Turul Flandrei

Sprint spre victorie

Conștient că își irosește forțele și, teoretic, având cel mai bun sprint dintre favoriți, van Avermaet s-a lăsat prins, iar grupul din față a început să conlucreze excelent, mărindu-și avantajul la 40 de secunde în fața principalilor rivali. Au urmat cunoscutele șarje, iar Cancellara, principalul favorit, părea că nu mai poate duce ritmul celorlalți rutieri. Un bluf! Elvețianul a fost cel mai puternic! La sprintul final, venit după aproape 1 kilometru de mers la ralanti, un sur-place apropiat cu cel de pe velodrom, Cancellara a țâșnit, iar gelul energizant pe care l-a mâncat cu 6 kilometri înainte de final și-a făcut datoria! Elvețianul l-a bătut fără drept de apel pe van Avermaet, podiumul fiind completat de Sep Vanmarcke. A fost a treia victorie din carieră pentru „Spartacus” în Turul Flandrei, egalându-i pe Achiel Buysse, Fiorenzo Magni, Johan Museeuw, Tom Boonen și Eric Leman în topul celor mai titrați cicliști din istorie în Ronde! Și săptămâna viitoare urmează Paris-Roubaix, un alt obiectiv important al elvețianului.

Publicat: 06 04. 2014, 18:13
Actualizat: 06 04. 2014, 18:48