Mazda împlinește 90 de ani

Mazda Motor Corporation aniversează anul acesta 90 de ani și
face bilanțul elementelor care au asigurat succesul companiei timp
de nouă decenii, punctelor sale forte și realizărilor. Cu
siguranță, câteva dintre aceste lucruri sunt spiritul inovativ
Mazda, deschiderea de a încerca lucruri noi și climatul din
companie care a condus de-a lungul anilor la dezvoltarea unor
tehnologii revoluționare.
Un Visător inventează, un Geniu perfecționează
Nimic nu poate fi mai adevărat ca în cazul germanului Felix
Wankel și a lui Kenichi Yamamoto de la Mazda. Wankel, care
niciodată nu a obținut permisul de șofer și nici nu a urmat cursuri
universitare, a visat să construiască un motor alternativ cu o
cameră de combustie plată și un rotor îngust rotindu-se în
interior. Kenichi Yamamoto de la Mazda a fost atât de impresionat
de conceptul motorului, încât în 1961 Mazda a achiziționat
brevetul. Primul motor „Wankel” care a fost furnizat la Hiroshima
vibra atât de puternic încât a zgâriat pereții interiori ai camerei
rotorului, o slăbiciune pe care Yamamoto-San și inginerii săi o vor
perfecționa cu tehnologii mai bune de etanșare și lubrifiere.
În prima versiune produsă (Cosmo Sport din 1967) motorul cu
două rotoare avea carcase trohoidale care susțineau rotoarele de
formă triunghiulară prevazute cu un arbore excentric în mijloc.
Spațiul rămas între marginea rotorului și pereți a fost folosit
pentru admisie, compresie + aprindere și evacuare. Motorul era acum
lipsit de vibrații și putea ajunge la turații ridicate pentru că
presiunea produsă rotea direct arborele excentric fără a o mai fi
convertit într-o mișcare rotativă cu ajutorul bielelor ca într-un
motor clasic cu pistoane. Această tehnologie avea să motorizeze
aproximativ 2 milioane de automobile Mazda incluzând câștigătoare
WRC (World Rally Championship), Mazda 787B care a câștigat Le Mans
în 1991 și actuala RX-8 Renesis cu motor rotativ.
Momentul cheie – hidrogen și motorul
rotativ
Când inginerii Mazda au reușit să folosească pentru prima dată
hidrogenul drept combustibil pe motorul rotativ în 1990 trebuie să
fi fost o surpriză plăcută. Tehnologia rotativă Mazda are anumite
avantaje față de motoarele cu pistoane, care folosesc hidrogen.
Dozarea amestecului hidrogen/aer este mult mai precisă pentru că
amestecul este mai omogen iar procesul de admisie mai îndelungat.
Nici „rateurile” nu mai reprezintă o problemă, deoarece camera de
admisie a motorului rotativ este separată de camera de combustie,
păstrâdu-se mai rece, și pentru că nu există valve de admisie și de
evacuare care să se încălzească. În ultimii 20 de ani, Mazda a
dezvoltat motorul rotativ cu hidrogen până la stadiul de producție,
fiind dat în folosință în prezent în Japonia și în Europa pe
modelele RX-8 Hidrogen RE și Mazda5 Hidrogen RE Hibrid.
Simplu și Inteligent – DISI Benzină +
i-Stop
Inginerii Mazda au știut că dacă vor putea opri un motor pe
benzină prin poziționarea pistoanelor aflate în faza de compresie
și de detentă într-un mod optim, vor putea iniția repornirea
motorului prin aprinderea combustibilului în pistoane. Dar ca acest
lucru să fie realizat, combustibilul trebuie injectat direct în
cilindru. Acesta a fost momentul de creare a tehnologiei inovative
Mazda de injecție directă a benzinei combinate cu sistemul i-Stop,
un sistem stop/start care oprește motorul la ralanti și
poziționează pistoanele folosind un software avansat de control al
motorului. Când șoferul va apăsa din nou pedala de ambreiaj,
benzina este injectată direct, numai în camera de ardere potrivită
și motorul repornește în doar 0,35 de secunde, aproape de două ori
mai repede decât sistemele similare.
Revoluția materialelor – catalizatorul Mazda Single
Nano-Technology și un nou filtru de particule
Metalele prețioase sunt încorporate în corpul ceramic al
catalizatorului iar acestea întră în reacție cu gazele de evacuare
pentru a neutraliza noxele. La temperaturi ridicate, moleculele de
metal prețios se pot aglomera, ceea ce le reduce abilitatea de a
trata gazele evacuate. Pentru a contracara acest lucru, trebuie
folosite cantități mari de metale prețioase scumpe. Acum câțiva
ani, inginerii Mazda au folosit single nano-technology pentru a
încorpora individual particule de metal prețios în corpul ceramic
astfel încât acestea să nu se mai aglomereze. Astfel, sunt necesare
cu 70% mai puține metale prețioase pentru realizarea
catalizatorului Mazda fară să afecteze performanțele. Pentru
motoarele pe motorină Mazda a realizat un filtru de particule (DPF)
având o structură din bază ceramică ce permite moleculelor de
oxigen încorporate să fie eliberate în momentul în care particulele
de funingine acumulate sunt arse. Acest lucru îmbunătățește
eficiența DPF, necesită mai puțin combustibil și reduce frecvența
necesară regenerării filtrului. Ambele filtre sunt disponibile în
gama actuală Mazda.
Înapoi la elementele de bază – tehnologii de scădere a
greutății light
Folded Corner: Știați că? Înainte de realizarea primului autovehicul, Mazda a debutat ca producător de produse din plută Pentru a fla mai multe despre istoria Mazda â–º„Strategia
gramelor” Mazda pentru scăderea greutății autovehiculelor este o
realizare inovativă pentru simplul fapt că o mașină mai ușoară
consumă mai puțin combustibil. Pentru a reduce greutatea unei
componente, inginerii au trebuit sa simuleze cum se comportă piesa
în condiții de solicitare, astfel că Mazda a realizat un nou
software. Pentru a adăuga puncte și legături prin sudură în noi
locuri ale structurii caroseriei, a fost dezvoltată o nouă
tehnologie de prelucrare. De asemenea au fost produse oțeluri cu
limita ultra-înaltă de elasticitate pentru o caroserie și suspensii
mai rigide și mai ușoare folosind tehnologii avansate de turnare.
Inginerii au introdus chiar și magneți din neodymium mai ușori
pentru difuzoare. Revenind la elementele de bază, Mazda a devenit
unul dintre primii producători auto care a introdus o nouă
generație de mașini mai ușoare, mai puternice, mai eficiente
privind consumul și mai curate, față de modelele
predecesoare.
Publicat: 23 06. 2010, 13:55
Actualizat: 23 06. 2010, 14:00