Le Mans, viața înainte și după Formula 1. Mark Webber revine în cursa în care a primit interzis pe circuit, de teama unui accident similar tragediei din 1955

  • Mark Webber (37 de ani) reintră în acest weekend în prim-planul sporturilor cu motor în cea mai cunoscută cursă de anduranță a lumii, la Le Mans, după retragerea din Formula 1 de la finalul sezonului 2013. 
  • Pilotul australian a debutat în cursa de 24 de ore alături de Mercedes în 1998, cu un abandon după 19 tururi, iar un an mai târziu, în 1999, a ieșit brutal de pe pistă, de două ori, răsturnându-se la peste 290 de kilometri pe oră, fiind retras apoi de pe grilă, înaintea startului, de teama unui accident mortal cauzat de un posibil defect de proiectare a mașinii.

Au trecut cincisprezece ani de la dublul accident al lui Mark Webber în cursa de 24 de ore de la Le Mans. La 23 de ani, australianul pornise de un sezon pe drumul performanței sportive în anduranță, alături de Mercedes. Vicecampion al FIA GT Series, Webber a avut primul incident într-una dintre sesiunile de antrenamente, iar  în timpul tururilor de formare din ziua cursei a pierdut controlul volanului la peste 290 de kilometri pe oră, răsturnându-se de câteva ori. Cu trecutul accidentului de la Le Mans, din 1955, încă bântuind istoria cursei și a constructorului german (soldat cu moartea a 83 de spectatori și a pilotului Pierre Levegh și accidentarea altor 120 de oameni),  Mercedes CLR a decis să pună punct aventurii lui Webber chiar înainte de startul prorpiu-zis. „Parcă s-ar fi întâmplat într-o altă viață” a declarat Webber presei engleze. „În acei ani ’90, mașinile erau mult mai periculoase și multe echipe aveau probleme, nu doar Mercedes„, a spus Webber, potrivit www.theguardian.co.uk.

Webber, gata pentru „un meci de box cu 100 de reprize”

Cu un abandon în timpul cursei, la capătul a 19 ture – mai puțin de o zecime din traseul parcurs în mod normal pănă la finiș și o întrecere încheiată înainte de start -, Webber speră ca la capătul cursei din 2014 să vadă steagul cu pătrățele alb-negre la linia de sosire. „Le Mans este categoric o afacere neterminată pentru mine. Scopul meu este să ies pe circuit și să îmblânzesc pista. 24 de ore este enorm, este o performanță în sine să ajungi la final„, a declarat australianul pentru www.mirror.com. „Mai bătrân, mai înțelept și mai liniștit în gestionarea presiunii„, Mark Webber va pilota un 919 Hybrid al contructorului Porsche, la revenirea mărcii germane în cea mai cunoscută cursă de anduranță a lumii. „Este o cursă ca un meci de box cu 100 de reprize; trebuie să dai pumni în fiecare rundă” îl citează www.theguardian.com.

16 ani a lipsit Porsche de la startul cursei de la Le Mans și tot 16 este numărul victoriilor la general ale constructorului german, acesta fiind cea mai galonată echipă în proba franceză de anduranță. Ultimul succes le-a revenit celor de la Porsche acum 16 ani, în 1998.

Le Mans – Formula 1 – Le Mans, un parcurs la modă

Un parcurs similar cu cel al lui Webber au avut alți doi piloți aflați la startul cursei din perioada 14-15 iunie: Nick Heidfeld și Alexander Wurz. Germanul Heidfeld a alergat pentru prima dată la Le Mans în 1999, la un an distanță după debutul lui Webber, tot pentru unul dintre echipajele Mercedes. Nici el nu a reușit să termine cursa, însă a făcut rapid saltul spre Formula 1, cu doi ani înaintea australianului. Wurz a debutat în cursa franceză în 1996, a câștigat-o și un an mai târziu făcea trecerea către Formula 1. În 2014, Wurz caută al treilea succes în întrecerea de 24 de ore, cu al treilea constructor diferit, alături de Toyota, după ce a triumfat pentru Porsche (1996) și Peugeot (2009).  

8 foști piloți de Formula 1 iau startul la Le Mans, în 2014: Anthony Davidson, Sebastian Buemi, Nick Heidfeld, Mark Webber, Alexander Wurz, Karun Chandhok, Giancarlo Fisichella, Bruno Senna

   

Publicat: 14 06. 2014, 08:12
Actualizat: 14 06. 2014, 08:13