La trântă cu deșertul!** Butuza: „Urcăm dune de nisip mari cât munții din România!”

Raliul Dakar continuă să testeze limitele concurenților zi după
zi. Pilotul Marcel Butuza se numără printre temerarii care au
răspuns afirmativ la provocarea celui mai dificil rally-raid din
lume. Cu doar cinci zile înainte de finalul care îi va readuce pe
„supraviețuitori” înapoi la Buenos Aires, liderul echipei Vectra
Racing se afla pe locul 73 în clasamentul general la clasa
moto.

După participarea la Dakar 2007, când a abandonat din motive
tehnice, și retragerea forțată din Dakar 2009, în urma unei
accidentări la umăr, terminarea ediției din acest an ar fi pentru
Marcel Butuza mai mult decât un obiectiv împlinit. Cu o carieră de
peste 30 de ani în motociclism, brașoveanul a explicat pentru
ProSport cum decurge lupta cu dunele din cel mai arid deșert din
lume, Atacama.

Cum ți se pare ediția din Dakar organizată în Argentina, și
Chile?

Primele probe pe care le-am avut în Argentina pot fi asemănate cu
cele din Portugalia, de la Dakar 2007, doar că acelea au fost mai
scurte. Proba avută în Chile în a cincea zi a fost una asemănătoare
cu ce am găsit în Maroc la Dakar. Mai avem însă cinci zile până la
finalul raliului și ultimele probe din Atacama se anunță a fi mult
mai dificile decât cele care au precedat ziua de odihnă.

Care a fost cea mai grea zi de până acum?

Categoric ziua a șasea, când am ajuns la Arica. A fost similar cu
ce am întânit în Africa și a avut o lungime de 456 km, marea
problemă fiind fesh fesh-ul. Pentru mine însă au fost dificile și
alte probe, pentru că am avut câteva probleme tehnice.

Ne poți spune un pic despre problemele cu care te-ai
confruntat?

În proba specială care a precedat mutarea în Chile a fost foarte
multă piatră iar după o căzătură mi s-a rupt un furtun de la unul
din rezervoare. Am pierdut benzina, însă cu ajutorul
argentinianului Fernando Herzel am reușit să ajung până la punctul
de realimentare. Apoi joi și vineri, când eram deja în deșertul
Atacama, am avut probleme la partea electrică. Am pierdut mult timp
pe ambele probe din cauza starterului.

Cum este atmosfera în bivouac?
În ziua de odihnă au venit multe oficialități, am fost vizitați de
președintele statului Chile, de ministrul Turismului și de
ministrul Sportului din Chile. Cât am fost în Argentina, bivouacul
a fost amenajat lângă orașe mari, pe niște platouri asfaltate, însă
aici în Chile stăm pe nisip și aproape totul este la fel ca în
Africa.

Ce te-a impresionat până acum în Dakar?

Până acum, cele mai mari dune pe care le-am văzut au fost cele din
Mauritania, la Dakar 2007, însă acum am mers pe dune imense. Am
văzut dune atât de mari, încât poți spune că sunt munți de nisip,
unele erau ca munții din România, doar că sunt din nisip.

Primiți mesaje de acasă ?

Da. Primim mesaje pe pagina de facebook a echipei și pe mail‑ul de
contact de pe www.vectraracing.com, iar când vorbim în fiecare
seară cu colegii din România, acestea ne sunt transmise. Le
mulțumim tuturor celor care sunt alături de noi, ne urmăresc cu
ajutorul Iritrack-ului și își doresc să terminăm cu bine
Dakar-ul.

Ce
înseamnă o echipă în Dakar

Vectra Racing a fost, datorită performanțelor, cel mai puternic
team privat la ediția din 2009 a raliului, când a avut nu mai puțin
de cinci piloți (trei români, Marcel Butuza, Mani Gyenes, Romeo
Duicu, un francez, David Casteu, și un belgian, Frans Verhoeven) și
a fost suport tehnic pentru încă doi rideri. După ce a absentat de
la ediția din 2010, echipa a revenit în acest an avându-i ca piloți
pe Marcel Butuza, care este și managerul echipei, pe Mani Gyenes și
doi membri în echipa de asistență: Liviu Butuza și Romeo Duicu.
După ce piloții parcurg proba specială și ajung în bivouac, Liviu
și Romeo iau în primire motocicletele și le pregătesc pentru etapa
următoare. Problemele tehnice care apar de-a lungul specialelor
sunt remediate însă de piloți chiar în timpul probei.

Articol scris de Renatta Stepanov

Publicat: 11 01. 2011, 02:53
Actualizat: 11 01. 2011, 08:52