Circuitele morții! **Dakar…scapă cine poate!

Cele mai importante evenimente motorsport înseamnă sute de
milioane de euro și milioane de fani, tradiție, momente memorabile,
emoții puternice, lifestyle, dar și accidente teribile.
Unele spectaculoase, din care piloții scapă miraculos, de te-ntrebi
dacă nu-și vor petrece restul zilelor în biserică. La capătul
celălalt al poveștii sunt însă accidente terifiante, care aduc
lacrimi și candele pe marginea pistelor.

Ultimul accident groaznic s-a consemnat la sfârșitul săptămânii
trecute, la un raliu în California (foto). Un pilot a intrat cu
bolidul în fanii dornici de senzații tari care stăteau prea aproape
de traseu. Bilanțul a fost necruțător: 8 morți și 12 răniți.

Cel mai dur accident rămâne însă cel de la Le Mans, în 1955, când
și-au pierdut viața peste 80 de oameni.

Formula 1, bântuită de tragedia lui
Ayrton Senna

În 1952 s-a consemnat prima moarte pe un circuit de Formula 1.
Englezul Cameron Earl a decedat pe circuitul MIRA din Marea
Britanie. În ’82, canadianul Gilles Villeneuve (tatăl lui Jacques)
moare cu un Ferrari în calificările pentru Grand Prix-ul Belgiei.
Tot atunci, au decedat un fotograf și un organizator. În 1994,
brazilianul Ayrton Senna și austriacul Roland Ratzenberger mor în
calificări, respectiv în cursa propriu-zisă. În prima zi de
calificări, Rubens Barrichello avusese și el parte de un accident
groaznic, din care a scăpat miraculos. Senna concura pentru
Williams și s-a izbit puternic de parapet în curba Tamburello. După
moartea acestuia, Prost a spus: „Senna mergea 102% la limită, eu nu
ajungeam nici la 90%”.

Dakar… scapă cine
poate

24 de piloți au murit din ’79 până astăzi. Cei mai mulți au fost
motocicliști. Trei au condus camioane în cursă, iar restul
mașini.
Neimplicați în cursă au murit 36 de oameni, printre care
tehnicieni, mecanici, jur­­naliști, ingineri, spectatori (aproape
jumătate) și un polițist.

Stafful
echipelor

În 1975, la Raliul Safari, trei mecanici ai unui echipaj de
intervenție au murit după o coliziune cu un camion parcat în Kenya.
Pilotul, și el în mașină, a scăpat.

Trei ani mai târziu, alți doi mecanici au murit în condiții
similare la Raliul Monte Carlo.

1987, în Raliul Coastei de Fildeș, copilotul, asistentul, pilotul
și navigatorul de la Toyota Rally Sport au murit într-un Cessna
340.

Din nou la Raliul Safari, în 1996, trei mecanici englezi s-au
înecat în timp ce încercau să traverseze un râu cu un Land
Rover.

Spectatori

Din nou Raliul Safari, 1978! Nouă morți într-un accident
încâlcit.

În prima etapă de la raliul Portugaliei ’86, Joaquim Santos a
nimerit într-un grup de oameni – 3 morți și 30 de răniți.

Bruno Thiry, pilot belgian, a trecut peste o spectatoare la Raliul
celor 1.000 de lacuri, în 1995.

La același raliu, un an mai târziu, danezul Kristen Rikhard a
intrat cu 40 de km/h într-un grup de spectatori și a luat-o pe
drumul greșit. Un om a murit și 36 au fost răniți.

Indianapolis – 56 de
victime

Nürburgring – 48 de
victime

Elvețianul Herbert Müller (foto) a murit în 1981 la Nürburgring, în
cursa de 1.000 de km, cu un Porsche 908.

Monza –
30 de victime

În 1955, Alberto Ascari a testat un Ferrari 750 la Monza și a
pierdut controlul într-o curbă (foto jos). La câteva minute după
accident a murit. Ascari câștigase două campionate mondiale de F1
(’52 și ’53), ambele cu Ferrari.

Daytona –
24 de victime

Neil Bonnet (foto) este una dintre legendele NASCAR. A câștigat 18
curse și a obținut 20 de pole-uri în aproape 20 de ani de curse.
Actor și în Days of Thunder, Neil a murit în 1994, în timpul
anternamentelor pentru Daytona 500.

Le Mans –
84 de victime

Pierre Levegh a zburat de-a lungul tribunei de la Le Mans cu un
Mercedes 300 SLR și, odată cu el, au murit 83 de spectatori, alții
100 fiind răniți! Este cel mai mare dezastru din istoria curselor.
Pierre a luat numele Levegh de la tatăl său, fost pilot care a
decedat în 1904. În Formula 1 a terminat doar șase curse, cu echipa
Talbot.

Articol scris de Alexandru
BANU

Publicat: 20 08. 2010, 08:34
Actualizat: 20 08. 2010, 08:42