O idee de 700.000 de euro. Fotbalistul şi restaurantul corporatiştilor din Centrul Vechi

4 feb 2014 19015 afişări Comentează şi tu Sportbiz
O idee de 700.000 de euro. Fotbalistul şi restaurantul corporatiştilor din Centrul Vechi 2 imagini http://storage0.dms.mpinteractiv.ro/media/401/581/29446/12021011/1/cham1.jpg
  • Ovidiu Burcă are 33 de ani iar aproape jumătate din viaţă şi-a petrecut-o jucând fotbal profesionist. De un an s-a retras din lumea fotbalistică - nu definitiv, spune el - şi se dedică afacerilor.

Centrul vechi adăposteşte în prezent circa 170 de localuri - restaurante, baruri şi cafenele - dintre care câteva zeci intră în faliment sau îşi schimbă numele şi proprietarul la fiecare câteva luni. Charme este unul dintre „veteranii“ zonei, iar Ovidiu Burcă, fost jucător la Universitatea Craiova, Dinamo şi Rapid, printre altele, recunoaşte că a cheltuit mulţi bani ca să înţeleagă acest business, dar după opt ani, spune el, a înţeles. De-a lungul anilor a făcut multe greşeli, însă astăzi afacerea este stabilă.

„Când am deschis aici (pe strada Smârdan, nr. 12, n.red.), acum opt ani, erau foarte puţine localuri, zona era o ruină. Când am făcut alegerea locului cred că am avut şi puţin noroc şi puţină inspiraţie. Aveam 25 de ani şi îmi plăcea domeniul, plus că m-am gândit că trebuie să fac ceva cât sunt sportiv ca să îmi asigur existenţa după ce mă voi retrage“, ne-a declarat el.

El recunoaşte că un restaurant este un business dificil şi că în primii ani de funcţionare, până se pune pe picioare, trebuie susţinut. „Când te implici în domeniul acesta trebuie să lucrezi cu oamenii, cu produse perisabile. Este una dintre cele mai dificile afaceri. Dacă mă apucam de business când terminam cu fotbalul (profesionist - n.red.) era prea târziu pentru că nu mai aveam o sursă stabilă de venit“, explică el.

Vrea să se întoarcă la fotbal
Deşi nu mai joacă fotbal de un an, Ovidiu Burcă spune că nu este vorba decât despre o despărţire temporară. El vrea să revină în domeniu ca manager, după modelul celor din Anglia, care au pe mână bugete de milioane de lire sterline. „Fotbalul rămâne cel mai important. Acest sport mi-a oferit multe şi eu vreau să dau înapoi o parte din tot ce am primit“, spune el, aşezat pe o canapea de piele din biroul său amplasat la etajul al doilea al clădirii pe care o deţine în Centrul Vechi. Primele două nivele sunt ocupate de restaurantul Charme, în timp ce la etajul al doilea se află biroul ai cărui pereţi sunt decoraţi cu fotografii ale lui Pele, Messi şi Maradona. Aceste imagini stau la loc de cinste lângă zeci de dosare cu situaţiile financiare ale restaurantului.

„Datorită implicării în acest business (Charme, n.red.) am înţeles aspectele economice şi financiare mai bine, iar asta mă va ajuta în cariera de manager sportiv“, explică Burcă. Până acum un an - cât timp a jucat fotbal - Charme a fost condus de soţia sa şi de celalalt acţionar, deşi Ovidiu Burcă se implica chiar şi atunci şi participa la adoptarea celor mai importante decizii. Astăzi este implicat activ în activitatea de zi cu zi.

„Când am deschis restaurantul ne-am gândit că este momentul să facem şi o serie de investiţii imobiliare. Astfel, la doi ani după ce am deschis aici am cumpărat şi clădirea, care măsoară 400 mp - 300 mp restaurantul şi restul birourile“, îşi aminteşte fostul jucător al lui Dinamo şi al Rapidului. El nu dă detalii despre suma investită, însă în prezent o clădire consolidată şi remodelată din Centrul Vechi cu o suprafaţă de 400 mp ar putea fi evaluată la 1-2 mil. euro, potrivit datelor din piaţă. Fostul fotbalist spune că mai deţine şi alte investiţii imobiliare - terenuri - însă nu oferă detalii. Se gândeşte de asemenea să extindă businessul de restaurante sub brandul Charme, însă nu a găsit încă spaţiul potrivit. A cochetat şi cu investiţiile pe Litoral, însă nu a luat încă o decizie finală. El a mai avut în Centrul Vechi al Capitalei un „sports bar“ într-un spaţiu închiriat, însă după doi ani l-a închis din cauza rezultatelor slabe.



De la o sticlă de vin la un pahar
Pentru moment îşi concentrează atenţia asupra localului din centrul istoric al Capitalei, despre care spune că a rezistat în piaţă deoarece a reuşit să îşi fidelizeze clienţii. Zilnic, localul care are un total de 120 de locuri are circa 100 de clienţi. Dintre ei, jumătate mănâncă, în timp ce restul vin doar pentru o cafea sau pentru un pahar cu vin. „Am sesizat că în ultima vreme, după un an şi jumătate de încercări şi de promovare, oamenii - în special bancherii - au început să vină să ia masa“, spune el. Un prânz ce include două feluri de mâncare costă 22 de lei.

Ziua este o perioadă dificilă pentru zona centrului vechi care prinde viaţă după lăsarea serii, când corporatiştii vin după muncă la o bere şi un pahar de vorbă.  „Încă de când am deschis am vrut să atragem clienţi cu venituri medii şi peste medie, corporatişti care au cunoştinţe culinare. Odată cu deschiderea multora dintre localurile din zonă profilul clientului s-a schimbat, însă în ultima vreme simţim o întoarcere în Centrul Vechi a clienţilor din zona medium-high“, spune Ovidiu Burcă.
Indiferent de valoarea veniturilor sau de educaţie, clientul din Centrul Vechi şi-a schimbat comportamentul de consum în ultima perioadă: este tot mai cumpătat. „Criza a uniformizat comportamentul de consum. Dacă înainte comanda o sticlă de vin, acum clientul ia doar un pahar“, spune patronul Charme.

După mai mulţi ani în care centrul istoric a fost imun la criză şi a crescut continuu într-o perioadă în care consumul mergea în jos, în 2013 zona a simţit la rândul său primele efecte ale lipsei de bani a românilor. Astfel, anul trecut a fost primul an în care numărul de localuri a scăzut la aproape 170 de la 180 în anul anterior. Clienţii au preferat astfel să meargă în localurile deja cunoscute.
„Avem şi feţe noi, însă mulţi dintre cei care vin la noi sunt clienţii fideli. Numărul total de clienţi nu a crescut, însă zona mai are potenţial. Un semn bun este faptul că retailerii vin în zonă“, crede Ovidiu Burcă.

Charme a încheiat anul trecut cu afaceri de 700.000 de euro, cu 30-40% sub nivelul din 2009-2010, cei mai buni ani pentru local. Restaurantul este operat, potrivit acţionarului, prin mai multe companii. Una dintre ele este Sangiovi, cu afaceri de 1 mil. lei (220.000 de euro) în 2012, potrivit datelor ZF. Ovidiu Burcă este însă de părere că businessul va reveni pe creştere, iar în cinci ani cifra de afaceri a localului ar putea ajunge la 1 mil. euro.

Articol scris de Cristina Roşca (cristina.roşca@zf.ro)
 

Versiune selectata: mobil / standard

Citarea se poate face în limita a 250 de semne. Nici o instituţie sau persoană (site-uri, instituţii mass-media, firme de monitorizare) nu poate reproduce integral scrierile publicistice purtătoare de Drepturi de Autor fără acordul Mediafax Group.