Afacerea Panini la Cupa Mondială: 65 de milioane de albume tipărite

30 iun 2014 1189 afişări Sportbiz
Afacerea Panini la Cupa Mondială: 65 de milioane de albume tipărite

Material publicat în săptămânalul ProSport, distribuit în fiecare marţi, împreună cu Ziarul Financiar.

Reprezentanţii companiei Panini, care în 2012 a avut venituri de 620 de milioane de euro, au anunţat că au produs circa 3 miliarde de stickere cu fotbalişti pentru Cupa Mondială din Brazilia. Vânzările companiei italiene au crescut cu 50% în această perioadă, iar adulţii cumpără mai multe stickere decât tinerii

„Îl ai pe 630“? „Mi-a picat Ronaldo!“. „Mai am nevoie de un singur sticker şi termin tot“. Pentru un neiniţiat, propoziţiile de mai sus par nişte înşiruiri de numere şi cuvinte fără sens. Însă chiar şi la vârsta maturităţii, o Cupă Mondială sau un Campionat European nu sunt la fel de interesante fără colecţia de stickere Panini, care creează o poveste aparte pentru fiecare turneu final. Magia deschiderii fiecărui plic, emoţia parcurgerii stickerelor până la cel de-al cincilea şi satisfacţia completării spaţiilor goale din album sunt de nepreţuit. Dar ce înseamnă din punct de vedere financiar afacerea Panini?

Aproape 2000 de lei pentru a completa albumul

Doi matematicieni de la Universitatea din Geneva au calculat că pentru a completa albumul CM 2014 în proporţie de 100%, adică a deţine toate cele 640 de stickere, este nevoie de 899 de pliculeţe. Cum costul unui plic este de 2,2 lei, rezultă că pentru a completa albumul e nevoie de 1977,8 lei. Pentru Panini însă, vânzările din România reprezintă doar un mic procent din cele globale. Pentru a înţelege fenomenul global, trebuie amintit doar că firma italiană s-a pregătit în detaliu pentru Mondialul din Brazilia şi a tipărit 65 de milioane de albume! Mai mult de jumătate din acestea au fost produse în fabrica de lângă Sao Paulo, una dintre cele două pe care compania italiană, fondată în oraşul italian Modena în 1961, le deţine în acest moment. „Credeţi că 65 de milioane de exemplare e puţin? Ştiţi vreo altă carte care să aibă atâtea exemplare în afara Bibliei?“, a glumit Jose Eduardo Martins, directorul Panini Brazilia, într-un interviu pentru cotidianul „The Guardian“.

20 de milioane de stickere tipărite pe zi

Primul album pe care Panini l-a produs a fost cel al Cupei Mondiale din 1970, care s-a disputat în Mexic, şi la care a luat parte şi România. De atunci, încasările companiei italiene au continuat să crească, iar Panini a ajuns să vândă stickere în peste 100 de ţări de pe Glob. „Avem numeroase colecţii, însă vânzările cresc cu peste 50% faţă de perioada normală în lunile premergătoare şi în timpul Cupei Mondiale. Competiţia nu poate începe fără albumul nostru“, explică Martins în interviul acordat publicaţiei „The Guardian“. Iar cifrele pe care Panini le-a oferit reporterilor cotidianului englez susţin afirmaţia directorului sucursalei sud-americane a companiei cu peste 1.000 de angajaţi, cu sediul social în Italia.

Din cauza contractului de confidenţialitate semnat cu FIFA, care a sublicenţiat drepturile de imagine a 31 din cele 32 de naţionale prezente la CM, excepţie făcând Anglia, care are contract cu Topps, o altă firmă de stickere, Martins nu a putut oferi exact numărul de stickere vândute pentru Mondialul din Brazilia până în luna iunie. A estimat, însă, numărul de stickere produse în fabricile din Sao Paulo şi Modena: „În Brazilia, am tipărit nouă milioane de unităţi pe zi pe cele 21 de imprimante speciale încă din februarie. În Italia, într-o fabrică mai mare, avem 11 milioane de stickere tipărite pe zi, iar muncitorii au lucrat zi şi noapte pentru a acoperi cererea din ce în ce mai mare“.

Adulţii mint că iau plicuri pentru copii

Trei jurnalişti ProSport cu vârste cuprinse între 23 şi 29 de ani au completat albumele World Cup 2014 în ultimele două luni, iar prin mâinile lor au trecut în total 4.500 de stickere Pannini. Martins se aşteaptă ca producţia pentru Mondialul din 2014 să nu fie depăşită prea curând. „La ultimele turnee finale, brazilienii s-au înghesuit să cumpere stickere. Acum, că Mondialul e organizat chiar la ei acasă, vânzările au crescut. În Brazilia se vând cele mai multe stickere din lume, aproape dublu faţă de locul secund în acest top, Germania“, explică directorul brazilian al firmei Panini. Însă nu doar organizarea Mondialului în America de Sud a crescut vânzările Panini. Un alt factor important, în opinia lui Martins, este vârsta cumpărătorilor: „Pentru acest Mondial, adulţii au cumpărat mult mai multe stickere decât în trecut. Mint la chioşchiuri că achiziţionează plicuri pentru copiii lor. Însă asta ne ajută“. Dovadă stau orele suplimentare pe care angajaţii Panini le strâng pentru a asigura cererea de stickere. Asta în timp ce magia Cupei Mondiale din Brazilia aduce gol după gol, pentru una dintre cele mai mari medii de reuşite pe meci din istorie.

3 miliarde de stickere a produs Panini pentru CM 2014, potrivit informaţiilor firmei

620 de milioane de euro a fost totalul veniturilor firmei Panini în 2012

Versiune selectată: mobil / standard

Citarea se poate face în limita a 250 de semne. Nici o instituţie sau persoană (site-uri, instituţii mass-media, firme de monitorizare) nu poate reproduce integral scrierile publicistice purtătoare de Drepturi de Autor fără acordul Mediafax Group.