INTERVIU | 24.000 de kilometri pe bicicletă: O călătorie de-a lungul Americii. Radu Păltineanu, primul român care va pedala din Alaska până în Ţara de Foc: "Sper să ajung la capătul lumii în 9 luni"

5 iul 2015 1700 afişări Comentează şi tu Special
INTERVIU | 24.000 de kilometri pe bicicletă: O călătorie de-a lungul Americii. Radu Păltineanu, primul român care va pedala din Alaska până în Ţara de Foc: "Sper să ajung la capătul lumii în 9 luni"


4 imagini http://storage0.dms.mpinteractiv.ro/media/401/581/7969/14545844/2/itinerariu.png

Pentru Radu Păltineanu, „acasă“ înseamnă România şi Canada, dar mai degrabă România. Şi-a lichidat deja socotelile materiale cu Montrealul şi, după ce va termina proiectul ăsta cu Americile, vine acasă, aici. Are 26 de ani, a făcut Facultatea de Inginerie software la Universitatea McGill din Montreal, acolo unde a emigrat, împreună cu părinţii, în 2004. E şi cetăţean canadian, n-ar fi dus lipsă de nimic la Montreal, numai că aţa, spune el, l-a tras mereu înapoi. Aşa că iată-l angrenat în pregătirile pentru marea călătorie în care va lua cu el, cale de 24.000 de kilometri, un steag al României, şi nu al Canadei. Steag semnat de Gabi Szabo, Năstase, Doroftei, Patzaichin şi Bute, ca să vadă şi mexicanii, şi salvadorienii, şi ecuadorienii, şi peruanii şi argeninienii ce oameni locuiesc acolo de unde vine românul Radu. Pentru că asta vrea el: în nouă luni, să străbată în lungime Americile de la Oceanul Arctic la Oceanul Antarctic.

Radu a mai făcut, de când l-a prins flama pentru biclă, destule expediţii mari. Odată a pedalat vreo 2.000 de kilometri prin Scandinavia şi Europa de Est. Altădată a ajuns până în Iran. Dar aşa expediţie mare n-a mai făcut. Nici el, nici vreun alt român, vreodată. Pentru că, pe 28 iulie, româno-canadianul Radu Păltineanu pleacă din Bucureşti ca să ajungă tocmai la capătul lumii, în Golful Prudhoe, din Alaska. De acolo, din locul unde eroii lui Jules Verne căutau Vulcanul de Aur şi Ţinutul Blănurilor, iar acum companiile lui Rockefeller scormonesc spre centrul pământului după aurul negru, începe marea călătorie a românului Radu.


Călătoria de-a lungul Americilor, o aventură cu care s-ar mândri şi eroii lui Jules Verne

Golful Prudhoe, pe malul Arctic al Alaskăi, este cu 400 de kilometri mai aproape de Polul Nord decât chiar Cercul Arctic. „Deja 1 august e la limită, va trebui să mă grăbesc, să nu mă ajungă iarna din urmă“, spune Radu. Va fi o provocare, trebuie să recunoaştem. Biciclistul nostru va pedala permanent spre Sud, în întâmpinarea verii. Şi-a proiectat călătoria astfel încât să facă pasul în America de Sud la începutul anului viitor, atunci când acolo începe vara. Dacă totul va merge ceas, va intersecta Paralela 37 latitudine Sudică, pe urmele copiilor Căpitanului Grant, la mijlocul lui aprilie. În mai ar trebui să intre în Ushuaia, capitala Ţării de Foc, în mai, la sfârşitul verii australe. Nouă luni pe bicicletă, de-a lungul Americii. Asta, da, aventură!

ProSport: Salut, Radu. 24.000 de kilometri de la un capăt la celălalt al Americilor. Asta e o distanţă. Cum ţi-a venit ideea?
Radu Păltineanu: Acum vreo doi ani. Cred că atunci când stăteam în Copenhaga... Atunci am făcut cu bicicleta, împreună cu un grup, o expediţie de vreo 2.000 de kilometri de-a lungul Peninsulei Scandinave şi în Europa de Est. A fost aşa, un fel de protest…

Protest faţă de ce?
Faţă de ce se încerca la Roşia Montană. Am popularizat cauza noastră pretutindeni unde am ajuns în Europa.

„La Montreal şi Copenhaga făceam 20 de kilometri pe zi cu bicicleta. Nici măcar abonament la transportul în comun n-aveam. În Bucureşti merg cu metroul“

În prezentarea de pe blogul tău menţionezi că eşti cetăţean canadian şi român, spui că acum doi ani locuiai în Copenhaga… Prezintă-te.
În 2004, părinţii mei au decis să emigreze în Canada, la Montreal. Amândoi aveau slujbe bune şi aici, în România, nu le lipsea nimic, însă au vrut o altfel de viaţă. Într-un fel, tot un spirit de aventură cred că i-a mânat şi pe ei. Eu am mers, bineînţeles, cu ei. Am cetăţenia canadiană, am făcut facultatea acolo, dar eu nu am putut niciodată să mă desprind de tot de România. Am altfel de fire... Aşa că am revenit cât de des am putut în ţară. De fapt, eu sunt mai mult aici, decât acolo, în Canada. În 2013 eram la Copenhaga într-un schimb universitar. Acolo, ca şi la Montreal, cred că făceam 20 de kilometri pe zi cu bicicleta! Nici măcar abonament de transport în comun n-aveam.

Am fost la Copengaha şi, într-adevăr, acolo traficul e altfel organizat...
Da, omule! Ai văzut ce-i acolo? Extraordinar! E o plăcere să mergi cu bicicleta. Nu-ţi trebuie absolut nimic.

În Bucureşti ai mers cu bicicleta?
(râde) Nu! Aici merg cu metroul. Dar să ştii că n-am mers pentru că, momentan, n-am avut bicicletă.

Ţi-e frică să te bagi în traficul din Bucureşti?
Nu. Să ştii că, faţă de acum vreo 10 ani, s-au schimbat în bine lucrurile. Faţă de alte ţări, nu mai e chiar aşa rău. Ar fi fost bine să se schimbe mai repede situaţia, parcă ne mişcăm prea încet în privinţa asta, dar oricum e un progres.


Ivan Patzaichin, Gabi Szabo şi Zsolt Gyongyossy, Ilie Năstase şi Lucian Bute sunt câteva dintre vedetele care au semnat pe
steagul ce va fi purtat de Radu de-a lungul Americilor

Spuneai că-n alte ţări unde ai fost e mai rău. Unde?
În Rusia. Acolo, pe bicicletă, eşti nimic în ochii şoferilor. E mult mai rău acolo. Participanţii la trafic sunt foarte agresivi şi nu au nicio consideraţie faţă de cei pe bicicletă. Pentru ei, dacă n-ai maşină, nu exişti.

Reperele unei călătorii de pomină: în Alaska va pleca pe zăpadă, în Mexic şi Columbia va avea nevoie de escortă, în Ecuador şi Peru nu sunt drumuri

Să revenim la bicle. Când ai învăţat să mergi pe bicicletă?
La 6 ani. Până atunci mersesem pe trotinetă (râde).

Deci pleci în călătoria asta prin America având, totuşi, o experienţă de 20 de ani în materie de ciclism...
(râde) Da. Acum, de exemplu, nu sunt în Bucureşti. Am profitat de weekend şi am tras o fugă până la Roşia Montană. E bine aici, e linişte...

Cum arată planul tău de 24.000 de kilometri?
Plec din extremitatea nordică a Alaskăi pe 1 august. E deja puţin târziu pentru acea zonă, probabil că voi prinde zăpada. Norocul e că drumul e drept, frigul mă va stimula să merg repede, să ies de acolo până nu se instalează de tot iarna.

Cam câţi kilometri pe zi va trebui să parcurgi?
În jur de 120.

La 6-8 ore pe bicicletă pe zi, asta înseamnă că e nevoie de o medie de 15-20 de kilometri.
Da, însă nu voi putea să păstrez acelaşi ritm. În Ecuador şi Peru, pe munţi, unde nu sunt nici drumuri, în mod sigur nu voi reuşi să fac media asta.


Pe lângă autograf, Ticu Lăcătuşu a avut şi câteva sfaturi pentru Radu, care îşi propune să escaladeze şi cei mai înalţi munţi vulcanici
din America de Nord şi de Sud

Deci va trebui să recuperezi în alte părţi.
Da. Am noroc că în destule zone sunt şosele bune, drepte. Acolo e speranţa mea că pot să obţin rezerva de timp necesară. Dacă totul merge bine, ar trebui să ajung la Ushuaia, la capătul lumii, după 9 luni, în mai anul viitor.

Vei pedala, practic, înspre Sud, înspre vară. Pleci din Alaska atunci când e vară în Emisfera Boreală şi ajungi în Ţara de Foc când e vară în Emisfera Australă.
Da, asta e ideea. Să intru în America de Sud când începe anotimpul cald în America de Sud.
 

Cum vei rezolva cu vizele?
N-am nevoie de vize. Sunt cetăţean canadian şi român, toate ţările din America Centrală şi de Sud pe care le voi străbate au scos vizele pentru cetăţenii români. Doar Bolivia cere, dar acolo îţi dau viza pe loc, la frontieră.

Nu ţi-e frică? Vei străbate locuri cu un grad de risc foarte mare. Jafuri, răpiri, crime mai ales în unele ţări din America Centrală şi de Sud.
Zilele acestea voi vorbi la Ministerul Afacerilor Externe pentru a mă ajuta în anumite zone din Mexic şi Columbia, să vedem dacă pot beneficia de o escortă, ceva. În rest, e un risc asumat. Dacă vreau să fac călătoria asta, pe acolo e drumul!

Dacă rămâi fără bicicletă?
(râde) Sponsorii m-au asigurat că, dacă am ghinionul ăsta, nu va fi o problemă, îmi vor asigura alta.

Nouă luni pe bicicletă costă 10.000 de dolari

Ţi-ai făcut un buget? Cât te costă aceste nouă luni de aventuri?
Da, mi-am făcut socotelile. Pe mine, drumul, echipamentul, mâncarea mă vor costa 10.000 de dolari americani. Încă 25.000 de dolari va costa filmul documentar pe care-l vom face.

Ai toţi banii?
O parte, da. Îi am deja. Am promisiuni că voi obţine şi restul sumei.


Logoul şi prezentarea călătoriei de poveste a lui Radu Păltineanu. FOTOGRAFII: Arhiva personală a lui Radu Păltineanu

Va fi mai scump filmul decât călătoria în sine?
Da, clar. Eu voi purta pe cască o cameră care va înregistra tot drumul. Însă un regizor român din Montreal se va deplasa, alături de încă un om, în şase locaţii diferite, pentru filmări. Vor fi şase puncte situate la mare distanţă unele de altele. Biletele de avion, închirierea maşinilor, cazarea, astea vor fi destul de scumpe.

Ce vei face după ce vei termina acest drum uriaş?
Vin acasă, în România. Viitorul meu acolo îl văd. Am lichidat deja tot ce aveam acolo, în Canada, şi mă întorc în ţară. Cred că mai am multe de făcut aici. Pe drum voi purta un steag tricolor semnat de mari campioni ai noştri. Le voi face cunoscută România tuturor celor pe care-i voi cunoaşte în aceste nouă luni.

Succes.
Mulţumesc, să ne auzim cu bine!

 

Principalele pericole: pustietatea, frigul, căldura, bandiţii, animalele sălbatice

Radu Păltineanu şi-a prezentat proiectul atât pe blogul personal, cât şi într-un comunicat pentru presă. Pe lângă drumul propriu-zis, românul mai are în plan şi două ascensiuni pe cele mai înalte vârfuri vulcanice din America de Nord şi, respectiv, America de Sud.
Radu Păltineanu porneşte în traversarea completă a Americii de Nord şi Sud pe bicicletă
Radu Păltineanu anunţă organizarea unei expediţii în premieră pentru România: traversarea completă a celor două
Americi din punctul cel mai nordic al şoselei panamericane, golful Prudhoe din Alaska până în Ushuaia, punctul ei
cel mai sudic, în Argentina. Pe lângă traversarea în sine pe bicicletă, românul mai are în plan şi două ascensiuni pe
cele mai înalte vârfuri vulcanice ale Americii de Nord şi Sud, vf. Orizaba (5638 m) situat în Mexic, respectiv Oyos
del Salado (6893 m), situat pe graniţa dintre Chile şi Argentina. Românul urmează să plece din Bucureşti în noua
aventură pe data de 28 iulie, iar startul expediţiei va fi dat în Deadhorse, în apropierea golfului Prudhoe din Alaska
pe 1 august. Traversarea celor două Americi se va face de la nord la sud, pe un traseu de aproximativ 24,000 de
kilometri. Întreaga distanţă va fi parcursă pe bicicletă, excepţie făcând tranziţia dintre Panama în Columbia, unde
Radu va lua o barcă, neexistând şosele care să lege cele două ţări.
Expediţia supranumită <<cycle the americas>> reprezintă o provocare extremă pentru Radu Păltineanu şi un proiect
unic pentru România, mai ales că el şi-a propus să o realizeze în doar nouă luni. Radu şi-a propus să parcurgă zilnic
o distanţă de 120-130 km. Traversarea va urma un itinerariu ce debutează în apropierea golfului Prudhoe din Alaska,
şi se termină în localitatea cea mai australă a lumii, Ushuaia în Argentina, Radu având de înfruntat atât pustiul
Americilor cât şi nedoritul risc de întâlnire cu animale sălbatice precum urşii polari, urşi grizzly sau elani. Mai mult,
traversând zonele măcinate de sărăcie şi deseori controlate de carteluri de droguri din America Centrală şi de Sud,
riscul de a fii jefuit, răpit sau omorât este considerabil. Radu Păltineanu va fi însoţit în puncte cheie ale expediţiei de
către filmmaker-ul Ioan Roman în vederea producerii unui serial documentar.
Numeroase personalităţi din lumea sportului românesc s-au alăturat în a-l susţine pe Radu Păltineanu în demersul
său. Printre aceştia se numără Ilie Năstase, Ivan Patzaikin, Constantin Lăcătuşu, Lucian Bute, Leonard Doroftei,
Gabriela Szabo şi Alex Găvan.

CV
Radu Păltineanu

Originar din Piatra Neamţ, absolvent al facultăţii de inginerie software din cadrul Universităţii McGill din Montreal,
Canada, alpinist şi cicloturist Radu este un adevărat pasionat al aventurii şi călătoriei. Dacă în 2013 traversa în
echipă mare parte a Scandinaviei şi Europei de Est pe bicicletă (peste 2,400 de km), anul ce a urmat acesta a decis să
traverseze întreaga Europă şi Asie centrală cu autostopul. Cu ocazia încheierii expediţiei de peste 14,000 de km
parcurşi cu autostopul de la Paris la Teheran în Iran, Radu organizează şi o ascensiune pe vârful Damavand (5671
m), cel mai înalt vârf vulcanic al Asiei, începând astfel proiectul <<7 Volcanic Summits>>. În 2015, Radu şi-a propus
un proiect şi mai ambiţios, şi anume să fie primul român care traversează cele două Americi pe bicicletă, din Alaska
până în sudul Argentinei.“

Versiune selectata: mobil / standard

Citarea se poate face în limita a 250 de semne. Nici o instituţie sau persoană (site-uri, instituţii mass-media, firme de monitorizare) nu poate reproduce integral scrierile publicistice purtătoare de Drepturi de Autor fără acordul Mediafax Group.