Pe 3 Martie, Ion Iliescu a împlinit 93 de ani. Apropiat de-ai fostului președinte al României, Cornel Dinu a rememorat câteva întâmplări care l-au legat de fostul lider de la Cotroceni, printre care și straniul accident de elicopter în care a fost implicat generalul Constantin Nuță. „Ion Iliescu este un foarte bun politician, un iubitor de țară. Face parte din categoria oamenilor care a schimbat sensul istoriei. Spun asta pentru că nu e ușor să scapi de ruși”, a spus „Procurorul”, cel care, în sângeroasele zile ale Revoluției din 1989, a făcut parte din anturajul fostului șef de stat. „Lui Gheorghiu Dej și lui Ion Iliescu nu le-a fost ușor să scape de ruși. Asta au trăit și Regina Maria, Cuza sau Mareșalul Antonescu. Îmi amintesc cum, în zilele Revoluției, doamna Nina Iliescu i s-a adresat, într-un moment de confuzie generală, lui Ion Iliescu: „Ionele! Fă ceva, să nu vină rușii”.
Dintre amintirile fostului selecționer legate de președintele Ion Iliescu erupe și o întâmplare legată de un moment controversat al evenimentelor din 1989. Este vorba despre straniul accident aviatic de la Alba Iulia, din 23 Decembrie, eveniment în urma căruia cinci oameni și-au pierdut viața, printre care și controversații generali de Miliție, Constantin Nuță (60 ani) și Mihalea Velicu (54 ani).
Conform istoricilor care au măcinat acest eveniment cu multe necunoscute chiar și după 33 de ani de la Revoluție, Nuță și Velicu s-au deplasat la Timișoara, acolo unde au fost implicați, în seara zilei de 17 Decembrie și în zilele care au urmat, în coordonarea represaliilor împotriva manifestației care a avut loc în urma arestării pastorului Laszlo Tokes. Intervenția forțelor de ordine s-a soldat cu zeci de victime, multe dintre cadavre fiind transportate, peste noapte, cu un camion frigorific, la București, pentru a fi incinerate la crematoriul Cenușa. Operațiunea a primit numele „Trandafirul” și ar fi fost coordonată de aceiași Nuță și Velicu.
În zilele ce au urmat, cei doi șefi ai Miliției s-au deplasat la Arad, acolo unde ar fi avut o temă similară, reprimarea revoltei din orașul de pe malul Mureșului. Și aici, intevenția s-a soldat cu morți și oameni schilodiți pe viață. Câteva zile mai târziu, după fuga lui Nicolae Ceaușescu (22 Decembrie), pe 23 Decembrie, Constantin Nuță și Mihalea Velicu ar fi încercat să revină la București, cu trenul și acte false. Aflați în expresul internațional Pannonia, șefii Miliției au fost interceptați și arestați în stația Deva. Nuță s-a ascuns în toaleta vagonului, în timp ce Mihalea a fost ridicat dintr-un compartiment.
În seara aceleiași zile, Nuță și Mihalea au fost urcați într-un elicopter și legați de banchete. Destinația aparatului? Sibiu. Mai precis o unitate militară. Zborul, însă, a fost curmat lângă Alba Iulia, cu epava aeronavei găsită pe un deal, în urma unei rafale de gloanțe iscată dintr-o unitate militară. La fața locului, carbonizate, au fost găsite cinci cadavre.
Cornel Dinu a povestit, pentru ProSport, ce s-a întâmplat la scurt timp după ce vestea accidentului a fost transmisă la București. „M-a sunat Stănculescu (n.r. Generalul de Armată Victor Atanasie Stănculescu, personaj important în cadrul evenimentelor din 1989, ministru adjunct al apărării naționale, la rândul lui implicat și judecat pentru reprimarea evenimentelor de la Timișoara), era pe ora două dimineața, în isteria în care ne aflam după fuga lui Ceaușescu. Mi-a transmis că trebuie să meargă cineva la Alba Iulia și să se asigure că e vorba de Nuță. Să-l recunoască. Eu l-am sunat pe Cornel Țălnar, finul meu și l-am trimis, pe el, la morgă. I-am spus că trebuie să recunoască cadavrele și i-am dat, drept detalii, faptul că Nuță are o placă metalică în mâna stângă. Prin anii 70, Nuță a avut un accident de mașină și, când s-a întâmplat, el era la volan, ținea mâna scoasă pe geamul mașinii”, a povestit Cornel Dinu pentru ProSport.
Trebuie menționat că generalul Constantin Nuță, fost șef al Inspectoratului General al Miliției, era un obișnuit pentru jucătorii și antrenorii de la Dinamo, iar acesta nu ezita să se implice în viața clubului și, în special, la echipa de fotbal.
Chiar Cornel Dinu a povestit cum Nuță s-a opus unei mutări șocante pentru fotbalul românesc, numirea gloriei din „Ștefan cel Mare” ca antrenor la rivala istorică, Steaua. „Valentin fusese cu noi la Hamburg și văzuse cine a făcut tactica, antrenamentul și și-a dat seama. El a vrut să mă aducă pe mine antrenor la Steaua, de la Târgu Mureș, dar m-a drogat generalul Nuță, de la Interne, într-o noapte și n-am mai ajuns la Steaua.
M-a căutat Valentin și în Dâmbovița, nu mă mai găsea. A venit o gagică pe care o știam eu în Târgu Mureș, am stat cu ea seara și mi-a pus ceva în vin sau în cafea. M-am trezit a doua zi la 6 seara, d-aia am întârziat la întâlnirea cu Valentin”, a povestit Mister, în trecut, citat de DigiSport.
Cornel Țălnar, finul lui Cornel Dinu, fost jucător la Dinamo înainte de Revoluție și antrenor, în mai multe mandate, după 1989 în „Ștefan cel Mare”, cel care avea grad de locotenent colonel la data evenimentelor, a confirmat informația furnizată de nașul său. „Țânțarul” povestește cu lux de amănunte. „Nu o să pot uita așa ceva. Așa e, Cornel Dinu m-a sunat și mi-a zis să merg la morgă și să mă asigur că este vorba de cadavrul generalului Nuță. Noi îl știam pe Nuță de la Dinamo, însă ce să recunoști din el? Toți cei din elicopter erau carbonizați. Mi-a transmis că are o tijă, o placă metalică în mâna dreaptă (n.r. Cornel Dinu a menționat că placa se afla în mâna stângă) și o tăietură pe burtă. Am ajuns la morgă și m-au întâmpinat, direct cu mitralierele în piept, doi sau trei soldați. Ăia erau montați și noroc că am fost recunoscut. M-am prezentat, cu tot cu grad, am intrat și cadavrele erau acoperite. Am transmis că Nuță are aceste semne și l-au trimis pe unul, probabil medic legist, care era de meserie, pentru a confirma. Și așa era, avea placa și era tăiat pe burtă. Mult timp m-au urmărit imaginile”, a povestit Cornel Țălnar pentru ProSport.
În 1995, dosarul legat de straniul accident de la Alba Iulia a fost închis cu specificația „autor necunoscut”. Potrivit Adevărul, ancheta a fost redeschisă în 2007 însă, precum alte evenimente fără răspuns din timpul acelor zile de cumpănă din istoria recentă a României, justiția nu a reușit să facă lumină și să prezinte o soluție pentru cele întâmplate. Cu atât mai puțin să găsească vinovații.
Introdu cuvântul căutat și apasă ENTER