Traseu aproape inuman în Turul Franței. Unde se poate pierde și unde se va câștiga Marea Buclă: pe pavate, pe ascensiunile teribile din Pirinei și Alpi sau pe coborâre. „Cei patru magnifici” sunt pregătiți de orice

Traseu aproape inuman în Turul Franței. Unde se poate pierde și unde se va câștiga Marea Buclă: pe pavate, pe ascensiunile teribile din Pirinei și Alpi sau pe coborâre.
  • Publicat:
  • Actualizat:
  • Ediția din 2015 a Turului Franței se anunță una dintre cele mai spectaculoase din ultimii 20 de ani. Unii spun chiar din toată istoria Marii Bucle. Între Utrecht – locul în care sâmbătă caravana se pune în mișcare – și finalul de la Paris plutonul va trece prin furcile caudine a nu mai puțin de nouă finișuri în cățărare (șase cu final la altitudine), dar mulți sunt de părere că și prima săptămână, fără ascensiuni importante, e la fel de importantă, în sensul că aici se pot crea ecarturi chiar de minute între marii favoriți. Mai jos vom schița profilul fiecărei runde în parte și vom încerca să anticipăm cine se va lupta pentru podium în etapele de anul acesta ale TDF.
  • Ceea ce face competiția din acest an una pentru istorie nu e doar traseul, ci și calitatea rutierilor aflați în cursă pentru un loc cât mai bun. Exceptând Vuelta 2013 (câștigător total neașteptat, Chris Horner), în ultimii 3 ani și jumătate toate Marile Tururi au fost câștigate de Chris Froome, Alberto Contador, Vincenzo Nibali sau Nairo Quintana. Toți cei „patru magnifici” se află acum la startul Turului Franței și dispun de echipe extrem de puternice, care vor lucra aproape exclusiv pentru ei (AICI AI UN PREVIEW COMPLET AL FAVORIȚILOR LA VICTORIA FINALĂ‚). Dar și Tejay Van Garderen, Romain Bardet, Thiabut Pinot, „Purito” Rodriguez sau Alejandro Valverde se află într-o formă excelentă, astfel că spectacolul pe munți se anunță unul cum de mult nu am văzut. 

În trecut, Turul Franței se câștiga în primul rând abilităților rutierilor în proba de contratimp și mai puțin calităților de cățărători ale rutierilor. De la epoca marelui Eddy Merckx, poreclit „canibalul”, la decada în care Miguel Indurain a făcut legea în Le Tour sau, mai recent, la victoria lui „Sir” Bradley Wiggins, proba contra-cronometru a spulberat visul multor cățărători puri de a ajunge în galben la Paris. De când Christian Prudhomme a devenit directorul cursei, în locul celebrului Jean-Marie Leblanc, contratimpul a început să nu mai aibă un rol atât de decisiv, noua conducere a celei mai prestigioase curse cicliste din lume înțelegând că spectatorii vor să vadă mai degrabă bătălii pe munți. Cârcotașii spun că decizia lui Prudhomme nu are în vedere doar spectacolul în sine, ci și caracteristicile cicliștilor din Hexagon, cei mai mulți slabi la  contratimp. Indiferent de motivele din spatele deciziei organizatorilor, anul acesta e unul cu adevărat special: doar 13,8 kilometri de contratimp individual, în chiar prima etapă, pe un plat ca în palmă.

Bătălia pentru podium se va da în cele nouă etape cu finiș în ascensiune, dar până a ajunge în Alpi și Pirinei, plutonul va trebui să treacă peste o săptămână brutală. În general prima treime a Le Tour era destinată aproape exclusiv sprinterilor, lucru care s-a schimbat din nou, astfel că cei mai rapizi din pluton vor avea doar 5-6 finaluri în care să folosească trenulețele în tot turul. În schimb, primele 7 zile se anunță extrem de grele, vremea – se anunță ploaie și vânturi laterale care prilejuiesc formarea bordurilor -, dar și etapa poreclită „Mini Paris-Roubaix”, presărată cu piatră cubică (anul trecut, într-o rundă de genul acesta s-a scris în mare parte istoria Marii Bucle, Contador și Froome fiind ghinioniștii de serviciu) putând să îi scoată pe unii dintre favoriți din calculele pentru clasamentul general.
OFICIAL | Lista de start a Turului Franței. Cine îi ajută pe Contador, Froome, Nibali și Quintana

Mai jos vă prezentăm o analiză detaliată a fiecăreia din cele 21 de etape. Încercăm să preconizăm unde se vor da bătăliile decisive, care runde se pretează pentru sprinteri și când evadările pot să aibă succes.

Etapa 1: Utrecht – Utrecht, 13.8km ITT

,

Turul începe în Olanda, iar batavii au o afinitate deosebită pentru probele de contratimp în detrimentul celor de sprint. Organizatorii au decis astfel să programeze singurul contratimp individual pe străzile din Utrecht. Traseul este plat, însă foarte tehnic, astfel că se pot înregistra ecarturi cât de cât importante.

În general în prologuri sprinterii se descurcă destul de bine, fiind capabili să înregistreze viteze de top pentru mai mulți kilometri. Această rundă însă este prea lungă pentru ei, iar mulțimea virajelor va face ca victoria de etapă să se decidă între specialiștii în proba contra cronometru. Dintre favoriții la general, Froome și Van Garderen sunt cei mai avantajați.

Favoriți

***** Tony Martin

**** Tom Dumoulin

*** Fabien Cancellara, Adriano Malori, Rohan Dennis

** Michal Kwiatkowski, Tejay Van Garderen, Andrew Talansky, Rigoberto Uran, Peter Sagan, Chris Froome, Geraint Thomas, Stephen Cummings, Bob Jungels, Richie Porte, Michael Matthews, Edvald Boasson Hagen

* Vincenzo Nibali, Alberto Contador, Samuel Sanchez, Greg Van Avermaet, Rui Costa, Jean Christophe Peraud, Wilco Kelderman, Jerome Coppel, Martin Elmiger, Michael Rogers, Ramunas Navardauskas, John Degenkolb, Simon Gerrans, Jakob Fuglsang, Jonathan Castroviejo, Nelson Oliveira, Steve Morabito, Luke Durbridge

Etapa 2: Utrecht – Zelande, 166km

 

Sprinterii erau obișnuiți să își tragă partea leului în prima săptămână din Turul Franței. Lucrurile s-au schimbat acum, astfel că echipele lui Cavendish, Greipel sau Bouhanni vor trebui să nu lase nimic la voia întâmplării și să fructifice la maximum fiecare ocazie creată.  

În teorie, etapa dintre Utrecht și Zelande este destinată unui sprint masiv, însă ploaia și vânturile laterale ar putea să creeze mari probleme. Însuși Cavendish a recunoscut acest lucru vorbind despre etapa secundă, dar totodată și-a exprimat încrederea că Etixx va ști să îl ferească de necazuri în cazul unor borduri. De altfel, Cavendish este – în absența lui Kittel – cel mai rapid om din pluton, dar dispune și de un trenuleț extrem de solid.

Fără sprinterul lui Giant (Kittel a avut un sezon mizerabil, din cauza unui virus, iar board-ul echipei nu l-a selectat pentru Marea Buclă), misiunea lui Cavendish pare mult mai ușoară în etapele plate, mai ales că un alt sprinter în mare formă – Bouhanni – a căzut la naționale și va intra în cursă cu dureri mari de umăr. Chiar și așa, Kristoff a adunat cele mai multe victorii în 2015 și pare capabil să îi pună probleme celui poreclit „The Manx Missle”.

Favoriți

***** Mark Cavendish

**** Alexander Kristoff

*** Nacer Bouhanni, Andre Greipel, Peter Sagan

** John Degenkolb, Edvald Boasson Hagen, Bryan Coquard

* Arnaud Demare, Sam Bennett, Tyler Farrar,  Ramunas Navardauskas, Mark Renshaw, Greg Van Avermaet, Michael Matthews, Simon Gerrans, Davide Cimolai

Etapa 3:  Anvers – Huy, 159.5km

După o zi care poate fi presărată cu drame din cauza vremii, plutonul va avea în față o mini ediție de Fleche Wallone. În 2006, Cauberg a fost finalul unei etape care s-a asemănat foarte mult cu Amstel Gold Race, iar acum organizatorii au programat finalul rundei pe celebrul Mur de Huy.
 
Este momentul ca puncheurii să iasă la rampă și să arate de ce sunt în stare pe 1,3 kilometri, cu o pantă medie de 9,6% (ultimii 200 de metri ajung la 19%). Favoritul numărul unu e Valverde, care nu pare a avea un adversar pe calibrul său în absența lui Gilbert. Kwiatkowski, campionul mondial en-titre, ar fi fost și el, alături de „Purito”, Dan Martin și Albasini, unul dintre cei capabili să dezvolte viteze mari pe o porțiune scurtă și foarte abruptă, însă forma lui este mai degrabă precară: în Turul Elveției a fost modest, iar la naționale, week-end-ul trecut, a sosit abia al 57-lea, la 15 minute de învingător.

Favoriți

***** Alejandro Valverde

**** Purito Rodriguez, Daniel Martin, Michael Albasini

*** Julian Arredondo, Wilco Kelderman, Bauke Mollema

** Alberto Contador, Nairo Quintana, Jakob Fuglsang,  Romain Bardet, Michael Matthews, Simon Yates, Roman Kreuziger, Michal Kwiatkowski

* Vincenzo Nibali, Chris Froome, Samuel Sanchez, Paul Martens, Rui Costa, Rafal Majka, Tony Gallopin, Warren Barguil, Ryder Hesjedal, Thibaut Pinot


Deși în lungime de doar 1,3 kilometri, Mur de Huy este un adevărat zid. Nu puțini rutieri pun piciorul jos, simțind că nu mai pot pedala

Etapa 4: Seraing – Cambrai, 223.5km

După o mini ediție de Fleche Wallone, spectacolul va fi prezent o zi mai târziu prin intermediul pavatelor. O etapă care se aseamănă izbitor cu Paris-Roubaix, de care rutierii de general se tem cel mai tare. Unii dintre ei au ales să alerge anul acesta în Turul Flandrei și E3 Harelbeke pentru a „gusta” din sectoarele de piatră cubică. Totuși, niciunul nu a luat startul în Paris-Roubaix, o cursă considerată a fi una mult prea periculoasă pentru cicliști care au ca obiectiv Marile Tururi.
 
Dintre marii favoriți, Nibali pare cel mai acomodat cu pavatele, în timp ce Froome dispune de o echipă extrem de solidă, care să îl ferească de pericole. Totuși, acestea pândesc la tot pasul și, dacă este să ne ghidăm după ediția de anul trecut, piatra cubică va face o triere serioasă la vârf.
 
În privința câștigării etapei propriu-zise, Sagan și Degenkolb par marii favoriți. Vanmarcke și-a trecut această etapă cu roșu în calendar, însă forma sa din 2015 a lăsat de dorit, astfel că rămâne de văzut în ce măsură va reuși să obțină un rezultat bun. „Cunosc fiecare sector din etapa a 5-a pe dinafară, simt că aș putea să trec peste ele cu ochii închiși”, spunea belgianul de 26 de ani în urmă cu doar câteva săptămâni, referindu-se la cele 7 porțiuni cu piatră cubică (cel mai lung are 3,7 kilometri).

Favoriți

***** John Degenkolb, Peter Sagan

**** Greg Van Avermaet, Lars Boom, Fabian Cancellara

*** Martin Elmiger, Alexander Kristoff, Zdenek Stybar, Geraint Thomas, Sep Vanmarcke, Tom Dumoulin

** Vincenzo Nibali, Andre Greipel, Michael Matthews, Edvald Boasson Hagen, Simon Gerrans

* Rui Costa, Bryan Coquard, Tony Gallopin, Matthias Brändle, Rohan Dennis, Adriano Malori, Sebastian Langeveld, Tony Martin, Matteo Trentin, Jens Debuschere, Ian Stannard, Ramunas Navardauskas


Sectoarele de piatră cubică se pot transforma în adevărate coșmaruri pentru rutierii de general, care nu își permit să piardă timp și riscă

Etapa 5: Arras Communauté Urbaine – Amiens Metropole, 189.5km

După două etape extrem de dificile, plutonul va dori o zi de liniște, însă acest lucru nu va însemna că evadarea are șanse prea mari. Sprinterii au puține șanse în Le Tour 2015, astfel că Etixx, Lotto belgian, Giant sau Cofidis vor dori neapărat ca runda să se termine la sprint masiv. Traseul este destul de ondulat, însă nu există nici măcar o cățărare repertoriată, astfel că scenariul cel mai plauzibil indică o victorie a lui Cavendish&Co.

Favoriți

***** Mark Cavendish

**** Alexander Kristoff

*** Nacer Bouhanni, Andre Greipel, Peter Sagan

** John Degenkolb, Edvald Boasson Hagen, Bryan Coquard

* Arnaud Demare, Sam Bennett, Tyler Farrar,  Ramunas Navardauskas, Mark Renshaw, Greg Van Avermaet, Michael Matthews, Simon Gerrans, Davide Cimolai

Etapa 6: Abbeville – Le Havre, 191.5km 

Giro și Vuelta sunt cunoscute pentru faptul că programează o sumedenie de etape cu final în cățărare scurtă și foarte abruptă.
 
Iată că și Turul Franței intră în forță pe această nișă, după Mur de Huy plutonul având la orizont o altă cățărare cu un tipar asemănător. Cote d”Ingouville are însă doar 850 metri, iar panta medie este de aproximativ 7%, astfel că mulți dintre sprinteri vor putea trece fără mari probleme. Cele mai mari șanse la victorie le au Sagan și Matthews, dar dacă selecția va fi una riguroasă încă de la cățărarea de categoria a 4-a (situată cu aproape 30 kilometri înainte de finiș), Kwiatkovski sau Valverde se pot implica și ei pentru un loc în frunte.

Favoriți

***** Michael Matthews, Peter Sagan

**** Alexander Kristoff, John Degenkolb, Greg Van Avermaet, Simon Gerrans

*** Nacer Bouhanni, Edvald Boasson Hagen,  Ramunas Navardauskas, Alejandro Valverde

** Michal Kwiatkowski, Tony Gallopin, Nathan Haas, Joaquin Rodriguez, Daniel Martin, Davide Cimolai, Andre Greipel, Tony Martin

* Bryan Coquard, Rui Costa, Wilco Kelderman, Sam Bennett, Mark Cavendish, Arnaud Demare, Martin Elmiger, Filippo Pozzato, Julian Arredondo, Tom Dumoulin

Etapa 7:  Livarot – Fougères, 190.5km

Etapa a 7-a este pe hârtie poate cea mai anostă din Marea Buclă. Niciun obstacol serios în calea plutonului, astfel că scenariul exclude orice altă variantă în afara sprintului masiv.
 
Totuși, tocmai o eventuală letargie a echipelor sprinterilor și dorința evadării de a avea în sfârșit o șansă ar putea transforma o rundă ce se anunță extrem de previzibilă. Puțin probabil, totuși. 
 
Fougères, finalul rundei de azi, apare frecvent în Turul Bretaniei, dar nu a mai fost inclus în Turul Franței de peste un deceniu.

Favoriți

***** Mark Cavendish

**** Alexander Kristoff

*** Nacer Bouhanni, Andre Greipel, Peter Sagan

** John Degenkolb, Edvald Boasson Hagen, Bryan Coquard

* Arnaud Demare, Sam Bennett, Tyler Farrar,  Ramunas Navardauskas, Mark Renshaw, Greg Van Avermaet, Michael Matthews, Simon Gerrans, Davide Cimolai

Etapa 8: Rennes – Mur de Bretagne, 181.5km

 
O nouă rundă destinată rutierilor cu explozie. O evadare nu este exclusă, mai ales că multe dintre echipele puternice vor avea în minte doar contratimpul de a doua zi. 
 
Oricum ar fi, etapa va fi decisă în ultimii câțiva kilometri, iar cicliștii de general trebuie să fie extrem de atenți: ultima oară când Mur de Bretagne (2 kilometri, cu o pantă medie de 6,9%) a apărut în programul Marii Bucle se întâmpla în 2011 și unii rutieri au pierdut momentul atacului, astfel că au ajuns cu întârziere.
 
Câțărarea în sine nu este grea, acum 4 ani Thor Hushovd reușind să vină în grupul de 10 care s-a desprins la baza cățărării. Atunci, Andy Schleck, Levi Leipheimer, Roman Kreuziger, Bauke Mollema, Pierre Rolland, Ryder Hesjedal, Chris Horner, Ivan Basso, Robert Gesink sau Bradley Wiggins au pierdut toți aproximativ 10 secunde pentru că nu au anticipat cât de dure pot fi primele pante ale ascensiunii.

Favoriți

***** Alejandro Valverde

**** Purito Rodriguez, Daniel Martin, Peter Sagan

*** Michael Matthews, Michal Kwiatkowski, Roman Kreuziger, Julian Arredondo, Michael Albasini

** Alberto Contador, Nairo Quintana, Jakob Fuglsang, Wilco Kelderman, Bauke Mollema, Romain Bardet, Thibaut Pinot, Edvald Boasson Hagen, Simon Gerrans, Tony Martin

* Vincenzo Nibali, Chris Froome, Samuel Sanchez, Paul Martens, Tom Dumoulin, Rui Costa, Simon Yates, Rafal Majka, Tony Gallopin, Warren Barguil, Ryder Hesjedal, Rigoberto Uran, Tejay Van Garderen, Tim Wellens

Etapa 9

 
După pavatele din etapa 4, contratimpul pe echipe e a doua rundă care poate face diferențe destul de importante între rutierii de general. Astana a selectat aproape jumătate din „roster” pentru etapa pe piatră cubică și pentru proba contra-cronometru pe echipe, în timp ce Movistar a sacrificat rutieri care l-ar fi putut ajuta pe Quintana pe munte tocmai pentru ca sud-americanul să beneficieze de contratimpiști de top. SKY are și ea o formație extrem de puternică, nu același lucru putând fi spus despre Saxo Tinkoff-ul lui Contador, rușii sperând să limiteze cât mai mult ecartul față de primele echipe.
 
Un favorit care va pierde timp important în această rundă este „Purito” Rodriguez, chiar dacă faptul că profilul etapei e destul de ondulat este mai pe placul Katiușei.
 
Orica GreenEdge ne-a obișnuit să fie marea favorită în contratimpurile pe echipe din Marile Tururi, însă de această dată lucrurile nu mai stau așa. Dincolo de faptul că frații Yates nu se descurcă prea bine în astfel de probe, cățărările nu sunt pe placul „motoarelor” din echipa australiană, care ar fi preferat un traseu plat.

Favorite

***** Sky, BMC

**** Orica GreenEdge, Etixx-Quick-Step,  Astana

*** Movistar, IAM Cycling

** Tinkoff-Saxo, Cannondale Garmin, Trek

* Team Giant-Alpecin, Katiușa, Ag2R, MTN-Qhubeka, Lotto olandez, Bora-Argon 18


Orica avea ca mare obiectiv în fiecare Mare Tur victoria la contratimpul pe echipe. De această dată, australienii ar trebui să fie mulțumiți dacă prind un loc pe podium

Etapa 10: Tarbes – La Pierre Saint-Martin, 167km  

Primul final în cățărare cu adevărat greu vine aproape de jumătatea cursei. Este de așteptat ca favoriții la general să nu intre în Pirinei cu ecarturi foarte mari, astfel că runda aceasta este foarte importantă din multe puncte de vedere. În primul rând va cristaliza foarte mult TOP 10-le, urmând a ști exact cine nu este capabil să ducă o luptă de durată în munți.
 
Evadarea nu e cotată cu multe șanse, etapa fiind ușor de controlat, până la ascensiunea finală de categorie specială fiind programate doar trei alte cățărări, toate foarte ușoare. La Pierr-Saint-Martin are o lungime de 15,3 kilometri și o pantă medie de 7,4%.

Favoriți

***** Quintana, Froome

**** Contador, Nibali

*** Thibaut Pinot, Purito Rodriguez, Tejay van Garderen, Romain Bardet

**  Pierre Roland, Rui Costa, Warren Barguil, Alejandro Valverde, Rafal Majka, Richie Porte, Jakob Fuglsang, Andrew Talansky, Wilco Kelderman

* Jean Christophe Peraud, Bauke Mollema, Daniel Martin, Rigoberto Uran, Roman Kreuziger, Ryder Hesjedal, Michal Kwiatkowski, Simon Yates, Adam Yates, Leopold Konig, Louis Meintjes, Rein Taaramae, Michele Scarponi, Laurens Ten Dam, Mathias Frank

Etapa 11: Pau – Cauturets-Vallée de Saint-Savin, 188km

Două cățărări extrem de grele (Col D’Aspin și Col du Tourmalet) ar trebui să reprezinte ingrediente suficiente pentru o nouă luptă de general. Chiar și așa, ultima ascensiune a zilei e destul de ușoară, iar lunga coborâre de pe Tourmalet ar putea să le ofere multora prilejul unei regrupări.
 
Evadarea are o șansă, însă multe depind de trena dusă de echipele favoriților. Nibali ar putea încerca să atace pe coborâre, fiind un specialist al unor astfel de manevre, așa că Astana ar putea să tragă tare încă de pe Col D’Aspin. Alți cicliști care ar putea încerca să atace pe coborâre sunt Bardet și Contador, „Pistolarul” demonstrând acum două săptămâni în Route du Sud, în etapa „regină”, că este dispus să își asume foarte multe riscuri.
 
Dacă se va ajunge într-un pluton redus la sosire, favorit este iar Valverde, ultimii kilometri fiind cu o pantă medie de sub 5%. Ibericul este și un specialist al coborârilor, astfel că mai mult ca sigur va avea un cuvât greu de spus.
 
La polul opus se află Quintana și în special Pinot, a cărui fobie de coborâri e arhicunoscută.

Favoriți

***** Valverde

**** Contador, Nibali

*** Froome, Purito Rodriguez, Tejay van Garderen, Romain Bardet,  Rui Costa, Bauke Mollema, Wilco Kelderman, Daniel Martin,  Rigoberto Uran

** Nairo Quintana, Thibaut Pinot, Warren Barguil, Rafal Majka, Richie Porte, Jakob Fuglsang, Andrew Talansky, Julian Arredondo (evadare), De Gendt (evadare), Riblon (evadare), Tony Gallopin (evadare sau sprint redus)

* Jean Christophe Peraud, Pierre Roland, Roman Kreuziger, Ryder Hesjedal, Michal Kwiatkowski (evadare), Simon Yates, Adam Yates (evadare), Leopold Konig, Louis Meintjes, Rein Taaramae, Michele Scarponi, Laurens Ten Dam, Jan Bakelants (evadare), Steven Kruiswijk (evadare)

Etapa 12: Lannemezan – Plateau de Beille, 195km

Ultima bătălie din Pirinei va fi și cea mai spectaculoasă, fără îndoială. Așteptați-vă la o luptă cu toate armele pe masă între cei „patru magnifici”. 
 
Două cățărări de categoria 1 sunt aperitivul pentru un final electrizant pe Plateau de Beille, cățărare de categorie specială. După ce Galibier a dispărut de pe profilul etapei cu numărul 20, unii dintre specialiști sunt de părere că această rundă este cea mai dificilă din întreaga cursă.
 
Plateau de Beille este cunoscută mai ales pentru că și-a creat în ultimii 20 de ani o anumită reputație: de obicei cine se impune aici ajunge în galben la Paris. În 1998 primul a fost Pantani, în 2000 și 2002 etapa a fost adjudecată de controversatul Lance Armstrong, pentru ca în 2007 un tânăr spaniol extrem de talentat, pe numele său Contador, să uimească o lume întreagă cu performanța sa, dublată apoi de primul Mare Tur din carieră.

Favoriți

***** Quintana, Froome

**** Contador, Nibali

*** Pinot, „Purito” Rodriguez, Tejay van Garderen, Romain Bardet

** Pierre Roland, Rui Costa, Warren Barguil, Alejandro Valverde, Rafal Majka, Richie Porte, Jakob Fuglsang, Andrew Talansky, Ryder Hesjedal (evadare), Julian Arredondo (evadare), De Gendt (evadare), Riblon (evadare)

* Jean Christophe Peraud, Bauke Mollema, Wilco Kelderman, Daniel Martin, Rigoberto Uran , Roman Kreuziger,  Michal Kwiatkowski (evadare), Simon Yates, Adam Yates (evadare), Leopold Konig, Louis Meintjes (evadare), Rein Taaramae, Michele Scarponi, Laurens Ten Dam, Bakelants (evadare), Steven Kruiswijk (evadare)

Primii 5 kilometri din cățărarea de pe Plateau de Beille sunt și cei mai grei, având o pantă medie de aproximativ 9%

Etapa 13: Muret – Rodez, 198.5km

Etapă de tranziție pe care scrie cu literă de o șchioapă „EVADARE”. Orica va dori să controleze etapa pentru un sprint redus, unde Matthews ar fi printre privilegiați, însă australienii au mai multe alte cărți de jucat dacă nu se simt pregătiți să ducă o cursă de urmărire (Albasini sau Gerrans sunt variante excelente). În cazul unui sprin redus, adversarul numărul unu al lui „Bling” ar fi Sagan, dar Tinkoff mai mult ca sigur va fi interesată să se recupereze cât mai bine după etapele din Pirinei, unde a dat totul pentru Contador. În aceste condiții, atacanții zilei vor avea o șansă enormă.
 
Ultima oară când s-a ajuns la Rodez în TDF se întâmpla în 2010, când Alexandre Vinokourov a atacat pe ultima cățărare a zilei și a rezistat până la final. 

Favoriți

***** –

**** Thomas Voeckler (evadare), Sylvain Chavanel (evadare), Michael Albasini (atac târziu, sprint redus sau evadare)

*** Tony Gallopin (sprint redus sau evadare), Tim Wellens (evadare), Louis Meintjes (evadare), Robert Gesink (evadare), Peter Sagan, Michael Matthews, Simon Gerrans (sprint redus sau evadare), De Gendt (evadare), Van Avermaet (dacă va mai fi în cursă. Soția trebuie să nască, iar belgianul lui BMC a anunțat că va părăsi caravana când acest lucru se va întâmpla), Tony Martin (evadare), Tom Dumoulin (evadare), Fabian Cancellara (evadare)

** Michal Kwiatkovski (sprint redus sau evadare), Alejandro Valverde, Purito Rodriguez, Adam Yates (evadare), Jarlinson Pantano (evadare), Bob Jungels (evadare), Giampaolo Caruso (atac târziu sau evadare), Greg Van Avermaet, Edvald Boasson Hagen, Jan Bakelants (evadare), Wilco Kelderman, Simon Yates, Ramunas Navardauskas

* Steven Kruijswijk (evadare), Julián Arredondo (evadare), Daniel Oss (atac târziu sau evadare), Daniel Navarro (atac târziu sau evadare), Paul Martens (evadare), Martin Elmiger (sprint redus sau evadare), Svein Tuft (evadare), Pierrick Fédrigo (evadare), Alexandre Geniez (evadare), John Degenkolb, Warren Barguil, Riblon (evadare), Rigoberto Uran

Etapa 14

O nouă etapă greu de controlat, mai ales că de această și mai puține formații vor avea interes să o facă. Vom asista probabil la o bătălie între oamenii de general pe final de categoria a doua, însă doar pentru a câștiga câteva secunde, nu pentru victoria în rundă. Evadarea e de așteptat să fie una extrem de numeroasă și să reziste până la final.
 
Ascensiunea de pe Mende, cunsocută și sub numele de muntele Laurent Jalabert (în onoarea rutierului francez de 46 de ani, care a câștigat în două rânduri tricoul alb cu buline roșii în Turul Franței), a apărut ultima oară în Le Tour în 2010. La capătul unei etape mult mai grele decât cea din acest an, Joaquim Rodriguez și Alberto Contador i-au distanțat pe toți, luptându-se la sprint pentru victorie.

Favoriți

***** –

**** Thomas Voeckler, Sylvain Chavanel, Tim Wellens, Tony Gallopin (toți evadare)

*** Louis Meintjes (evadare), Robert Gesink (evadare), Michael Albasini (atac târziu, sprint redus sau evadare), Adam Yates (evadare), Michal Kwiatkovski (sprint redus sau evadare), Tom Dumoulin (evadare)

** Alejandro Valverde, Purito Rodriguez, Jarlinson Pantano (evadare), Bob Jungels (evadare), Giampaolo Caruso (atac târziu sau evadare), Edvald Boasson Hagen (evadare), Jan Bakelants (evadare), Wilco Kelderman, Simon Yates, Tony Martin (evadare), Fabian Cancellara (evadare)

* Steven Kruijswijk (evadare), Julián Arredondo (evadare), Daniel Navarro (atac târziu sau evadare), Paul Martens (evadare), Martin Elmiger (sprint redus sau evadare), Svein Tuft (evadare), Pierrick Fédrigo (evadare), Alexandre Geniez (evadare), Warren Barguil, Riblon (evadare), Rigoberto Uran, Alberto Contador, Chris Froome, Vincenzo Nibali, Nairo Quintana, Thibaut Pinot, Romain Bardet, Tejay Van Garderen

Etapa 15: Mende – Valence, 183km

O nouă etapă care se potrivește de minune pe hârtie unei evadări. Doar că sprinterii au avut prea puține oportunități în acest tur, astfel că echipele lui Greipel, Bouhanni, Matthews sau Cavendish vor face tot posibilul să recupereze pe final distanța creată în prima jumătate a cursei.
 
În teorie, cățărarea de categoria a doua de la kilometrul 126 este prea grea pentru cei mai mulți dintre sprinteri (excepție, probabil, Sagan și Matthews), dar până la final sunt peste 50 de kilometri, astfel că o regrupare e mai mult decât probabilă. Cu trenulețe atât de puternice în față, atacanții zilei vor fi probabil prinși, astfel că vom asista la un sprint. Rămâne de văzut însă câți dintre sprinterii puri vor fi prezenți.
 
În 2013, una dintre etapele din Turul Franței s-a terminat la Valence (aceiași ultimi kilometri ca acum), iar Rui Costa s-a impus din evadare, într-o etapă cu mai multe cățărări repertoriate și cu o dificultate mai mare. 

Favoriți

***** – 

****Peter Sagan, Michael Matthews, John Degenkolb

***Alexander Kristoff, Edvald Boasson Hagen, Nacer Bouhanni, Simon Gerrans

** Mark Cavendish, Andre Greipel, Tonny Gallopin, Arnaud Demare, Sam Bennett, Tyler Farrar, Alejandro Valverde, Greg Van Avermaet, Michael Albasini, Fabian Cancellara

* Nathan Haas, Ramunas Navardauskas, Mark Renshaw, Davide Cimolai, Martin Elmiger, Michal Kwiatkowski, Daryl Impey, Rui Costa, Danilo Wyss, Daniel Oss, Tony Martin, Tom Dumoulin


Sprinterii speră ca etapa a 15-a să fie a lor, într-un tur în care au avut mai puține oportunități ca niciodată

Etapa 16: Bourg de Péage – Gap, 201km

 
Înainte de Alpi, toți își doresc o etapă liniștită, astfel că atacanții zilei vor avea o nouă șansă să își taie partea leului. Coborârea spre Gap e destul de dificilă și tehnică, astfel că unii rutieri de general ar putea să încerce să câștige câteva zeci de secunde în raport cu rivalii. Totuși, este de așteptat ca evadarea să aibă un avans suficient încât să nu se pună problema câștigătorului din pluton.
 
Probabil jumătate din rutierii din cursă vor dori să facă parte din evadare, știind cât de la îndemână va fi această etapă. Fără un efort deosebit – sunt doar două cățărări repertoriate pe traseu – poți ajunge la final în grupul câștigător, astfel că am putea asista și la 15-20 de atacanți.
 
***** – 
 
**** Thomas Voeckler, Sylvain Chavanel, Tim Wellens, Tony Gallopin 
 
*** Louis Meintjes, Robert Gesink, Michael Albasini, Adam Yates (evadare), Michal Kwiatkovski (sprint redus sau evadare), Tony Martin ( (sprint redus sau evadare))
 
** Jarlinson Pantano, Bob Jungels, Giampaolo Caruso, Edvald Boasson Hagen, Jan Bakelants, Simon Yates, Tom Dumoulin (evadare), Fabian Canellara (evadare)
 
* Steven Kruijswijk, Julián Arredondo, Daniel Navarro, Paul Martens, Martin Elmiger, Svein Tuft, Pierrick Fédrigo, Alexandre Geniez, Riblon (evadare), Rigoberto Uran, Alberto Contador

Etapa 17: Digne-les-Bains – Pra Loup, 161km

Prima bătălie din Alpi se anunță epică, iar Froome, Nibali sau Tejay au un avantaj important în această etapă. Asta pentru că în Criteriul Dauphine a figurat anul acesta exact această rundă, astfel că ei cunosc mult mai bine traseul față de Contador sau Quintana, de exemplu, care nu au luat startul la celebra cursă pregătitoare pentru Le Tour. În urmă cu aproximativ o lună, câștigător a fost Bardet, care a coborât senzațional de pe Col d’Allos, punând mai bine de un minut între el și pluton. Va fi una dintre ultimele cărți pe care Nibali le poate juca în cazul în care va avea de recuperat secunde/minute în raport cu rivalii, „Rechinul” fiind probabil cel mai bun coborâtor din pluton.

Altfel, de notat și faptul că scoaterea cățărării de pe Galibier din program înseamnă și reconfigurarea premiului Henri Desgrange (Cima Coppi în varianta franțuzească). Galibier era cel mai înalt punct al ediției din acest an al Marii Bucle (2645 metri), astfel că respectivul premiu va fi acordat la trecerea peste Col d’Allos  (2250 metri), în etapa etapa aceasta.

Favoriți

***** Nibali

**** Contador, Froome, Romain Bardet

*** Nairo Quintana, Alejandro Valverde, „Purito” Rodriguez, Tejay van Garderen

** Thibaut Pinot, Pierre Roland, Rui Costa, Warren Barguil, Rafal Majka, Richie Porte, Jakob Fuglsang, Andrew Talansky, Ryder Hesjedal (evadare), Julian Arredondo (evadare), De Gendt (evadare), Riblon (evadare)

* Jean Christophe Peraud, Bauke Mollema, Wilco Kelderman, Daniel Martin, Rigoberto Uran , Roman Kreuziger,  Michal Kwiatkowski (evadare), Simon Yates, Adam Yates (evadare), Leopold Konig, Louis Meintjes (evadare), Rein Taaramae, Michele Scarponi, Laurens Ten Dam, Bakelants (evadare), Steven Kruiswijk (evadare)

 

Etapa 18:  Gap – Saint-Jean-de-Maurienne, 186.5km

Cu 7 cățărări în meniu, etapa a 18-a va avea o importanță aparte pentru stabilirea câștigătorului tricoului alb cu buline roșii. Quintana e favorit, având în vedere câte finișuri în cățărare sunt, dar columbianul e interesat doar de tricoul galben. Astfel, cei care și-au făcut un țel din a obține distincția de cel mai bun cățărător din Le Tour trebuie să își fi bifat această etapă în program.

În aceste condiții evadarea e favorită, mai ales că între rutierii de general se așteaptă să nu se facă diferențe mari având în vedere finalul relativ ușor.

Favoriți

***** Pierre Rolland
 
**** Julian Arredondo, Ryder Hesjedal, Steven Kruijswijk
 
*** Louis Meintjes, Tim Wellens, Jan Bakelants, Christophe Riblon, Simon Yates
 
** Thomas Voeckler, Warren Barguil, Adam Yates, Rafael Valls, Daniel Navarro, Brice Feillu
 
* Daniel Teklehaimanot, Romain Sicard, Eduardo Sepulveda, Mathias Frank, Dominik Nerz, Robert Gesink, Laurens Ten Dam, Alexandre Geniez, Pierrick Fedrigo, Jarlinson Pantano, Kristian Durasek, Jose Serpa *
* (toți din evadare)
 
Etapa 19: Saint-Jean-de-Maurienne – La Toussuire-Les Sybelles, 138km

În 2011, organizatorii din Turul Franței au inovat și au introdus o etapă extrem de scurtă între Mondane Valfrejus și Alpe d”Huez. Rezultatul? Rutierii de general nu s-au temut să se atace încă de la startul rundei, asigurând un spectacol fantastic.
 
De atunci, și Giro și Vuelta au preluat modelul, aproape de fiecare dată cei mai buni cățărători dintre oamenii de general asumându-și riscuri devreme. O astfel de etapă ne așteaptă și acum, astfel că de la start se va rula extrem de agresiv, atacanții neavând prea mari șanse.
 
Plutonul va exploda încă de pe Col de la Croix de Fer (22,4 kilometri, cu o pantă medie de 6,9%), la baza ultimei cățărări urmând a rămâne probabil un grup de maximum 10 rutieri, cei mai puternici. Este o etapă în care se pot crea ecarturi importante, iar ca structură i se potrivește cel mai bine lui Froome. Pinot sau Tejay așteaptă și ei nerăbdători această rundă și, în măsura în care nu vor fi în lupta pentru victoria finală (lucru de așteptat, altfel), vor ataca de departe, fără a fi marcați extrem de strâns.

Favoriți

***** Froome

**** Quintana, Thibaut Pinot, Tejay van Garderen

*** Contador, Nibali, „Purito” Rodriguez, Romain Bardet

** Pierre Roland, Rui Costa, Warren Barguil, Alejandro Valverde, Rafal Majka, Richie Porte, Jakob Fuglsang, Andrew Talansky, Ryder Hesjedal (evadare), Julian Arredondo (evadare), De Gendt (evadare), Riblon (evadare)

* Jean Christophe Peraud, Bauke Mollema, Wilco Kelderman, Daniel Martin, Rigoberto Uran , Roman Kreuziger,  Michal Kwiatkowski (evadare), Simon Yates, Adam Yates (evadare), Leopold Konig, Louis Meintjes (evadare), Rein Taaramae, Michele Scarponi, Laurens Ten Dam, Bakelants (evadare), Steven Kruiswijk (evadare

Etapa 20: Modane Valfrejus – Alpe d”Huez, 110.5km

Din cauza unor alunecări de teren care au avut loc la sfârșitul lui aprilie, în apropiere de tunelul Chambon, spre Galibier, cățărarea nu este practicabilă. 
Organizatorii au sperat până în ultimul moment că autoritățile vor face toate eforturile pentru ca etapa să se desfășoare în condiții normale, însă acest lucru nu a fost posibil. Ultimele informații au relevat faptul că șoseaua ar putea fi curățată în întregime până la finalul lui iulie, dar traficul rutier ar fi fost total dat peste cap, iar fanii ar fi întâmpinat mari probleme să asiste de pe margine. În aceste condiții, boardul TDF a decis să schimbe profilul etapei, dar să păstreze cumva aceleași caracteristici ale cățărărilor, dar și distanța rundei.
S-a ajuns astfel la un compromis care nu e menit să taie prea mult din spectacol: Galibier a fost înlocuită cu o altă cățărare monstruoasă – Col de la Croix de Fer, în lungime de 29 de kilometri, și cu o pantă medie de 5,2% -. Startul etapei și finișul – pe legendarele 21 de viraje de pe Alpe d’Huez – rămân neschimbate, însă din schemă a sărit o altă cățărare extrem de grea, Col du Telegraphe.
De menționat faptul că, după noile coordonate, Col de la Croix de Fer își va face prezența pentru a doua oară în actuala ediție, după ce în etapa a 19-a plutonul va trebui de asemenea să o parcurgă. Doar că rutierii vor aborda cățărarea din partea opusă, astfel că nu vor beneficia de informațiile „culese” cu o zi mai devreme.
Va fi, probabil, o bătălie a oamenilor de general, toți încercând să facă în această rundă ultima mutare, astfel încât să își asigure un loc cât mai bun în clasament. Ideal ar fi ca soarta Turului să nu fie jucată încă și să asistăm la lupta decisivă în celebrele viraje în ac de păr de pe Alpe d’Huez.

Așa arăta inițial etapa a 20-a din Turul Franței

Favoriți

***** Quintana, Froome

**** Contador, Nibali

*** Thibaut Pinot, „Purito” Rodriguez, Tejay van Garderen, Romain Bardet

** Pierre Roland, Rui Costa, Warren Barguil, Alejandro Valverde, Rafal Majka, Richie Porte, Jakob Fuglsang, Andrew Talansky, Ryder Hesjedal (evadare), Julian Arredondo (evadare), De Gendt (evadare), Riblon (evadare)

* Jean Christophe Peraud, Bauke Mollema, Wilco Kelderman, Daniel Martin, Rigoberto Uran , Roman Kreuziger,  Michal Kwiatkowski (evadare), Simon Yates, Adam Yates (evadare), Leopold Konig, Louis Meintjes (evadare), Rein Taaramae, Michele Scarponi, Laurens Ten Dam, Bakelants (evadare), Steven Kruiswijk (evadare)

 

După trei săptămâni de cursă epuizantă, puțini cicliști vor mai putea să mențină un tempo ridicat pe Alpe d’Huez. Aici se poate câștiga Turul și toți iubitorii sportului pe două roți își doresc asta

Etapa 21

 

 
Tradiționala paradă de pe Champs Elysee va fi mai încărcată de presiune decât în trecut. Chiar dacă generalul este „bătut în cuie”, sprinterii vor fi extrem de nervoși având în vedere că nu au avut foarte multe oportunități. Din fericire șoseau este destul de lată și e puțin probabil să asistăm la un carnagiu pe ultimele sute de metri. 
 
Presiunea poate veni, însă, și din lupta pentru tricoul verde, singurul care poate să se joace și în ultima etapă. Specialiștii preconizează că Sagan nu va avea clasamentul pe puncte adjudecat, astfel că se va da o luptă umăr la umăr între sprinterii care speră să ia „acasă” cel mai de preț tricou distinctiv la care au acces. 

Favoriți

***** Mark Cavendish

**** Alexander Kristoff

*** Nacer Bouhanni, Andre Greipel, Peter Sagan

** John Degenkolb, Edvald Boasson Hagen, Bryan Coquard

* Arnaud Demare, Sam Bennett, Tyler Farrar,  Ramunas Navardauskas, Mark Renshaw, Greg Van Avermaet, Michael Matthews, Simon Gerrans, Davide Cimolai

Urmărește ProSport.ro pe Google News
Știri despre
Ce secret a ascuns Prințul William de Kate Middleton. Nu a vrut să-și compromită căsnicia
Ce secret a ascuns Prințul William de Kate Middleton. Nu a vrut să-și compromită căsnicia
Fernando Torres semnează! Prima echipă care pe care o va antrena la nivel de seniori
Fernando Torres semnează! Prima echipă care pe care o va antrena la nivel de seniori
„A luat foc” Incident cumplit la câteva săptămâni de la decesul lui Mădălin, tânărul mort în accidentul din Deveselu
„A luat foc” Incident cumplit la câteva săptămâni de la decesul lui Mădălin, tânărul mort în accidentul din Deveselu
Cerințele suprarealiste ale tehnicianului dorit de Bayern Munchen
Cerințele suprarealiste ale tehnicianului dorit de Bayern Munchen
Face furori la aproape 60 de ani! Vedeta curtată de toți bărbații are un fizic impresionant
Face furori la aproape 60 de ani! Vedeta curtată de toți bărbații are un fizic impresionant
Simona Halep iubeşte din nou. S-a retras de la turnee şi a postat imaginile romantice. Cine este alesul?
Simona Halep iubeşte din nou. S-a retras de la turnee şi a postat imaginile romantice. Cine este alesul?
BANCUL ZILEI. Bulă: - Nevastă, dacă un arab ţi-ar da o mie de parai te-ai culca cu el?
BANCUL ZILEI. Bulă: - Nevastă, dacă un arab ţi-ar da o mie de parai te-ai culca cu el?
ANIMAŢIE. Cum s-a produs accidentul înfiorător de pe A1, în care Valentin a fost străpuns de un parapet vechi. Acasă, doi copii îşi vor aştepta tatăl în zadar
ANIMAŢIE. Cum s-a produs accidentul înfiorător de pe A1, în care Valentin a fost străpuns de un parapet vechi. Acasă,…
LAC de lavă SPECTACULOS, observat din satelit! Are peste 200 km lungime
LAC de lavă SPECTACULOS, observat din satelit! Are peste 200 km lungime
Fosta soţie a lui Cristi Borcea, transformare spectaculoasă la 54 de ani: Nu-mi propun să întoarcă bărbații capul după mine!
Fosta soţie a lui Cristi Borcea, transformare spectaculoasă la 54 de ani: Nu-mi propun să întoarcă bărbații capul după mine!
Ce a pățit o moldoveancă de 39 de ani, după ce s-a cuplat cu un marocan mai tânăr. Abia după 18 luni, a aflat cine e iubitul ei, de fapt
Ce a pățit o moldoveancă de 39 de ani, după ce s-a cuplat cu un marocan mai tânăr. Abia după…
O NOUĂ TAXĂ obligatorie. Intră în vigoare de astăzi, 25 APRILIE
O NOUĂ TAXĂ obligatorie. Intră în vigoare de astăzi, 25 APRILIE
"Am călătorit în timp". Profesorul ieșit din comă a fost în anul 3906 și spune ce urmează
Poveştile de iubire care au rămas doar o amintire! Imagini tari cu Gina Pistol, Răzvan Fodor sau Andra Măruţă şi foştii parteneri
Poveştile de iubire care au rămas doar o amintire! Imagini tari cu Gina Pistol, Răzvan Fodor sau Andra Măruţă şi…
AI-urile, capabile să discute între ele sau chiar să se joace - VIDEO
AI-urile, capabile să discute între ele sau chiar să se joace - VIDEO
Cât a ajuns să coste renovarea unui apartament în marile orașe ale României. „Chiar am avut un șoc”
Cât a ajuns să coste renovarea unui apartament în marile orașe ale României. „Chiar am avut un șoc”
Prima competiţie de frumuseţe AI din lume
Prima competiţie de frumuseţe AI din lume
Un nou SUV s-a lansat pe piața din România. Bate BMW sau Mercedes-Benz?
Un nou SUV s-a lansat pe piața din România. Bate BMW sau Mercedes-Benz?
Lovitură grea pentru chef Richard. Juratul a pierdut un concurent după al treilea battle: „Am pierdut?! E corect să iasă!”. Ce au filmat camerele
Lovitură grea pentru chef Richard. Juratul a pierdut un concurent după al treilea battle: „Am pierdut?! E corect să iasă!”.…