SPECIAL | Viitorul Constanţa, între echipele analizate de KPMG în „The European Champions Report 2018”. Profitul clubului lui Hagi în sezonul 16/17

5 feb 2018 1539 afişări Comentează şi tu Special
SPECIAL | Viitorul Constanţa, între echipele analizate de KPMG în „The European Champions Report 2018”. Profitul clubului lui Hagi în sezonul 16/17
  • Raportul KPMG intitulat „European Champions Report” examinează cei mai relevanţi indicatori de performanţă în afaceri pentru un număr de 12 echipe de fotbal campioane în ligile naţionale în sezonul 2016 - 2017, reprezentând atât elitele, cât şi echipele de nivel mediu de pe piaţa fotbalului, inclusiv din România.
  • Printre campioanele ligilor nationale, echipa Real Madrid CF a înregistrat cele mai mari venituri din exploatare[1] (671 milioane EUR), în timp ce echipa AS Monaco FC (144 milioane EUR) a înregistrat cea mai mare creştere faţă de anul precedent (86%).

Cu peste 25% din veniturile din exploatare provenite din resursele financiare distribuite de UEFA, 5 cluburi au arătat o dependenţă semnificativă faţă de aceste surse de venit: AS Monaco FC (45%), Celtic FC (30%), Beşiktaş JK (28%), Juventus FC (27%) şi FC Basel 1893 (26%). Echipa FC Bayern München a înregistrat din nou cel mai scăzut nivel al raportului între costurile cu personalul şi total venituri (45%) dintre toate cluburile evaluate, urmată de Beşiktaş JK (48%); AS Monaco (69%) s-a aflat la polul opus al clasamentului. Toate echipele campioane incluse în raport au înregistrat profit după impozitare, evidenţiindu-se astfel tranziţia industriei fotbalului către sustenabilitate.

În a doua ediţie a „The European Champions Report”, echipa Football Benchmark a KPMG compară performanţa financiară a campioanelor nationale din 12 ligi europene – AS Monaco FC, Beşiktaş JK, Celtic FC, Chelsea FC, FC Basel 1893, FC Bayern München, FC Spartak Moscow, FC Viitorul Constanţa, Feyenoord Rotterdam, Juventus FC, Real Madrid CF şi SL Benfica. Andrea Sartori, Global Head of Sports, KPMG şi autorul raportului, afirmă: „Fotbalul este o afacere care se află în creştere, iar această tendinţă este confirmată de faptul că toate cluburile, cu excepţia a două dintre ele (FC Bayern München şi FC Basel 1893), au înregistrat o creştere a veniturilor din exploatare în moneda locală faţă de anul precedent. În plus, venitul generat de principala competiţie europeană intercluburi rămâne un motor principal al creşterii, îndeosebi pentru cluburile de dimensiuni medii, întrucât aceasta are un impact nu numai asupra intervalului orar de difuzare, ci şi asupra zilei meciului (datorită unui număr mare de meciuri jucate pe teren propriu) şi asupra aspectelor de natură comercială (din bonusuri de sponsorizare).”

După câştigarea campionatului din Ligue 1 şi calificarea în semifinalele UEFA Champions League, AS Monaco FC se află în centrul atenţiei datorită creşterii impresionante a veniturilor din exploatare, respectiv cu 86% faţă de anul anterior. Campionii Franţei, având un buget care reprezintă aproximativ un sfert din bugetul rivalilor Paris Saint-Germain FC, au demonstrat, de asemenea, cea mai mare „dependenţă de UEFA” în raportul nostru: 45% din veniturile din exploatare provin din resursele financiare distribuite de UEFA. Celtic FC a înregistrat a doua cea mai mare creştere a veniturilor faţă de anul precedent. Real Madrid CF este campioana Europei, înregistrând cele mai ridicate venituri din exploatare (671 milioane EUR), rămânând însă uşor în urma echipei Manchester United FC, ale cărei venituri însă nu au fost captate în raportul nostru, întrucât aceasta a ocupat locul 5 în clasamentul Premier League de anul trecut. „Los Blancos” sunt urmaţi de FC Bayern München (588 milioane EUR), în pofida stagnării veniturilor înregistrate de „Rekordmeister”, ca urmare a eşecului acesteia de a intra în semifinalele Champions League pentru prima data în ultimii şase ani. Chelsea FC a realizat venituri din exploatare în valoare de 361,3 milioane GBP (420 milioane EUR[2]), o creştere cu 9,8% în moneda locală faţă de anul precedent (scădere cu 4% în EUR).

“În fotbalul de astăzi, ca în multe domenii sportive, performanţa financiară nu mai depinde strict de rezultatele competiţionale. Acestea sunt dublate de eforturi şi strategii comerciale în zone conexe, cum ar fi drepturile de difuzare, merchandising şi fidelizare prin intermediul social media şi al marketingului digital, sau dezvoltarea şi managementul unui portofoliu de drepturi de proprietate intelectuală asociat clubului, activităţilor şi produselor acestuia. Într-un astfel de context complex, credem că şi cluburile autohtone ar trebui să işi recalibreze eforturile operaţionale pentru a dezvolta, diversifica şi exploata în mod sustenabil competenţe strategice menite a îmbunătăţi performanţele financiare”, spune Tudor Grecu, Partener Financial Services, KPMG în România.

Versiune selectata: mobil / standard

Citarea se poate face în limita a 250 de semne. Nici o instituţie sau persoană (site-uri, instituţii mass-media, firme de monitorizare) nu poate reproduce integral scrierile publicistice purtătoare de Drepturi de Autor fără acordul Mediafax Group.